این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۵۱-۱۶۴
عنوان فارسی
ویژگی های روان سنجی مقیاس کنجکاوی و اکتشاف: تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، هنجاریابی مقیاس کنجکاوی و اکتشاف بر روی دانش آموزان دبیرستانی شهر اصفهان بود. این مطالعه از نوع توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی است. 448 دانش آموز از شهر اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس کنجکاوی و اکتشاف را تکمیل کردند. همچنین تحلیل داده ها با استفاده از روش همسانی درونی، روایی همزمان و تشخیصی و ساختار عاملی اکتشافی و تأییدی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی دو عامل «اکتشاف» و «جذب شدن» را نشان داد که در مجموع 68/256از واریانس پرسش نامه را تبیین می کنند. همچنین، نتایج نشان داد که دامنۀ ضرایب آلفا برای 2 عامل پرسش نامه از 0/78 تا 0/83، ضریب آلفای کل مقیاس 0/84و ضریب همبستگی آن با پرسش نامۀ عزت نفس روزنبرگ 0/27به دست آمد (0/001> p). با توجه به روایی و پایایی مطلوب این مقیاس، می توان از آن جهت سنجش ویژگی های کنجکاوی و اکتشاف در بین جامعۀ دانش آموزی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقیاس کنجکاوی و اکتشاف، کنجکاوی، اکتشاف، هنجاریابی، تحلیل عاملی،
عنوان انگلیسی
Psychometric Properties of Curiosity and Exploration Inventory: Exploratory and Confirmative Factor Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to normalize the Curiosity and Exploration Inventory among high school students of Isfahan. The research design was descriptive and exploratory factor analysis. Four hundred and forty-eight students were chosen using multistage cluster sampling method in Isfahan and they filled out the Curiosity and Exploration Inventory. The data was analyzed using internal consistency, concurrent and discriminant validity and exploratory and confirmative factor analysis. The analysis was done using SPSS-21 and AMOSS. The results of the confirmatory factor analysis showed that the two factors of exploratory and absorption jointly explained 68.25 of the total variance. Furthermore, the results showed that the Cronbachs α coefficients were ranged from.78 to.83 for the extracted factors, .84 for the entire scale, and the correlation coefficient of the inventory with Rosenberg Self-Esteem Scale was obtained 0.27 (p <.001). Given the appropriate reliability and validity of the Curiosity and Exploration Inventory, it can be used to measure curiosity and exploration among students’ population.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ذبیح الله کاوه فارسانی |
دانشجوی دکتری مشاوره خانواده دانشگاه شهید چمران اهواز
علی اکبر ظفری زاده |
دانشجوی دکتری مشاوره خانواده دانشگاه شهید چمران اهواز
فاطمه بهرامی |
استاد گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
عباس مرزبان |
دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه اصفهان
آرش جلوداری |
دانشجوی کارشناسی مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز
زیبا قاسمی |
کارشناسی ریاضی و آمار، دانشگاه آزاد واحد شهرکرد
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79093_214928420dffcb824465dc961140de3e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438047.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات