این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۶۰-۷۸
عنوان فارسی
آسیب شناسی و تحلیل کارکردهای تربیتی هنر در کتب درسی قبلی و تازه تألیف هنر پایۀ هفتم
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش تبیین ضابطه هایی برای شناخت هنر و کارکردهای آن در تعلیم وتربیت و مواجهه درست با آن و سپس تحلیل محتوای کتاب هنر قبلی و کتاب تازه تألیف پایه هفتم و مقایسه این دو کتاب بر اساس این کارکردها بود. در زمینه تبیین ضابطه ها با رویکردی استنتاجی این نتیجه حاصل شد که کارکردهای هنر در تعلیم وتربیت در سه سطح قابل بررسی است. سطح بنیادین که شامل مؤلفه های اصلی هنر یعنی خلاقیت، احساس و هوش است. سطح میانی که شامل مؤلفه های تولید، نقد و ارزیابی است و سطح فرعی که شامل مؤلفه هایی چون تربیت ابعاد اخلاقی، اجتماعی، دینی و ارتباطی می باشد. اکنون، در قسمت دوم این مقاله که به آسیب شناسی کتب هنر با توجه به این سطوح و ضابطه ها پرداخته است، با روش تحلیل محتوای توصیفی این نتیجه به دست آمده است که در کتاب قبلی هنر پایه هفتم، سطح اول که دربردارنده خصایص اصلی هنر بوده و بیشترین اهمیت را دارد و سطح سوم که مد نظر سند برنامه درسی ملی است به کلی نادیده گرفته شده و تنها به سطح دوم پرداخته شده بود، اما در کتاب تازه تألیف این وضعیت معکوس شده و به سطوح اول و سوم به طور مناسب توجه شده است. در نتیجه پرداختن به سطح دوم، که همان قواعد آفرینش اثر هنری است، در کتب جدید نادیده گرفته شده است؛ لذا توجه به بازنگری مجدد کتاب هنر به منظور تحقق خصیصه دوم ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنر، کتاب درسی هنر پایۀ هفتم، کارکردهای تربیتی هنر، تحلیل محتوا،
عنوان انگلیسی
Pathological analysis of the art educational functions in the 7th grade previous and new textbooks
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research was to explicate the criteria of recognition and proper encounter with art and its functions in education and then comparing and analyzing the content of 7th grade previous and new art textbooks, based on these criteria. Using an inductive approach, it became clear that the functions of art in education can be studied at three levels. The substantive level includes major art components, that is, creativity, impression and intelligence. The median level includes producing, criticizing and assessment. The derivative level includes components such as moral, social, religion and communicative education. At the second part of this paper, we pathologically analyzed the 7th grade art textbooks with regard to these levels and criteria, using a descriptive content analysis method. It became clear that the components of first and third levels had been ignored in the old textbooks. But in the new textbooks, this situation has been reversed. As a result, attention to the second level components has been ignored in the new textbook. Therefore, it is necessary to review the new textbook and to consider the second level components.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجتبی پورکریمی هاوشکی |
هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان کرمان
علی کریمی گیلده |
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس
حجت حسنی |
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79075_2a8368fbd78373bef77cedc011d85276.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438057.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات