این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۳۱-۱۵۹
عنوان فارسی
شطرنج ابزاری برای ارتقای توانایی حل مسئلۀ ریاضی
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، ابتدا پیشینه پژوهشی در زمینه حل مسئله ریاضی مرور می شود. سپس به پژوهش های انجام شده برای مقایسه شطرنج بازان «خبره» و «تازه کار» و وجه تمایز آن ها پرداخته می شود. بعد، نقش شطرنج در ارتقای تفکر و استدلال منطقی و سپس، تأثیر آن بر افزایش توانایی های حل مسئله ریاضی، مورد بحث قرار می گیرد. آن گاه، پژوهش انجام شده که هدف اصلی آن، بررسی نقش آموزش شطرنج بر توسعه توانایی های حل مسئله ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی بود، معرفی می شود. این مطالعه از نوع تجربی بود و به صورت یک گروهیِ پیش آزمون- پس آزمون طراحی شد. در این مطالعه، 25 نفر به طور تصادفیِ خوشه ای، از بین دانش آموزان پایه پنجم یکی از استان های جنوب شرقی ایران، برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. داده ها از طریق برگزاری پیش آزمون و پس آزمون جمع آوری شد و آزمون ها براساس محتوای کتاب درسی پایه پنجم ابتدایی و استراتژی های مورد استفاده در حل مسئله ریاضی توسط گروه معلمان پایه پنجم مدرسه انتخاب شده، تهیه شد. برای مشخص کردن پایایی ابزار، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و برای تعیین روایی ابزار، میانگین نظرِ صاحب نظران، ملاک قرار گرفت. در این پژوهش، 52 جلسه آموزش شطرنج به عنوان مداخله آموزشی ارائه شد و در پایان دوره، پس آزمون برگزار شد. این مطالعه نشان داد که نقش آموزش شطرنج، بر توسعه توانایی های حل مسئله ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی، مثبت و معنادار است. بدین سبب، پیشنهاد می شود که از ظرفیت های مختلف برنامه درسی رسمی و مدرسه ای ازجمله فعالیت های فوق برنامه، برای استفاده از شطرنج، به عنوان ابزاری برای ارتقای توانایی های حل مسئله ریاضی دانش آموزان دوره ابتدایی، بهره گیری شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Using chess as a tool for promoting 5th grade students’ mathematics problem solving abilities
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the effect of chess training on 5thgrade students’ problem solving abilities. The review of literature started with the research on novice and expert problem solvers. We then found a number of studies regarding the mathematics’ problem solving and chess training. The findings paved the way to conduct the present study. The study was experimental and we used one-group pretest-posttest design. A cluster random sampling method was used to choose 25 fifth graders from the population of all 5th grade students in the center of one of the south-eastern provinces of Iran. Cronbach Alpha coefficient was used to insure the reliability of the tests. In addition, 52 sessions of chess training was offered by one of the authors as “treatment”. The research showed that chess training had a positive and meaningful effect on the 5th grade students’ mathematical problem solving abilities. This finding could help the mathematics curriculum developers and textbook writers to use chess as an effective tool to promote students’ problem solving abilities either as extra-curricular activity or integrated with the formal school mathematics curriculum.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدعلی رضوانی |
مربی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشجوی دکتری ریاضی با گرایش آموزش ریاضی
محمدرضا فدایی |
دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان و استاد راهنما
زهرا گویا |
استاد دانشگاه شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79057_13851e3ae27d5e42d399b46e79ca5f3f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438082.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات