این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۰۰-۱۲۳
عنوان فارسی
از نظریه عدالت جان رالز در نظام های آموزشی: رویکرد هرمنوتیک انتقادی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی امکان بهره گیری از عدالت تربیتی برآمده از نظریه عدالت جان رالز در نظام های آموزشی و به ویژه نظام آموزشی ایران از نظر شش متخصص تربیتی بوده است. روش پژوهش این پژوهش، هرمنوتیک انتقادی به عنوان یکی از رویکردهای پژوهش کیفی و ابزار آن مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته است. انتخاب مصاحبه شوندگان بر اساس تخصص و آثار ایشان در زمینه موضوع پژوهش صورت گرفته است. هدف پژوهش با تمرکز بر این چهار محور پی گیری شد: 1. امکان استنتاج عدالت تربیتی از نظریه ای که در درون فلسفه سیاسی شکل گرفته است، 2. امکان عملیاتی کردن دلالت های تربیتی حاصل شده؛ 3. میزان انطباق نظریه عدالت با تاریخ فرهنگی کشور ما و 4. میزان کارایی عدالت تربیتی مأخوذ از نظریه عدالت در نظام آموزشی ایران. نتایج نشان داد که امکان استنتاج عدالت تربیتی از نظریه عدالت به لحاظ روش شناختی مقبول و مورد تأیید است و امکان عملیاتی کردن آن در نظام های آموزشی به لحاظ منطقی وجود دارد. از سوی دیگر جامعه ما به لحاظ تاریخی و فرهنگی پذیرای عدالت تربیتی حاصل از نظریه عدالت بوده و میزان کارایی آن نیز منوط به فراهم شدن زیرساخت هایی همچون نیروی انسانی کارآمد و ساختار اقتصادی عادلانه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عدالت تربیتی، نظریه عدالت، جان رالز،
عنوان انگلیسی
An investigation of the possibility of using educational justice, derived from the justice theory in educational systems: A critical hermeneutic perspective
چکیده انگلیسی مقاله
The current study aims to investigate the possibility of utilizing the educational justice derived from John Rawls’ justice theory in educational systems especially Iran’s educational system based on six educational experts’ viewpoints. The study is based on a critical hermeneutic perspective and uses profound semi-structural interviews. The interviewees have been selected based on their expertise and their works on the topic of study. The study aimed to achieve the following goals: 1) the possibility of inferring educational justice from a theory that is developed within the political philosophy; 2) the possibility of operationalizing the obtained educational implications; 3) the degree of harmony between the educational justice and our country’s cultural history; and finally 4) the degree of efficiency of the educational justice derived from the educational theory in Iran’s education system. The results showed that the possibility of inferencing the educational justice from the educational theory has methodological acceptability. Moreover, logically it is possible to operationalize it in education systems. On the other hand, our country, both historically and culturally welcomes the educational justice derived from the educational theory. Also, its efficiency is based on providing the essential infrastructures such as efficient manpower and equitable economic structure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Educational Justice, Justice Theory, John Rawls
نویسندگان مقاله
بهبود یاری قلی |
استادیار گروه امور تربیتی و مشاوره دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سعید ضرغامی |
دانشیار دانشگاه خوارزمی
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79036_7fdd858d4718ce27326c5100036a2474.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438102.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات