این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۹۲-۱۰۷
عنوان فارسی
ارزیابی و مقایسه تفکر خلاق در کودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام همسان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسه تفکر خلاق در کودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام همسان با در نظر گرفتن متغیر جنس انجام شد. مطالعه حاضر جزء طرح های علی- مقایسه ای است. نمونه پژوهش شامل 200 دانش آموز دختر و پسر (100 دانش آموز دوزبانه ترکی- فارسی و 100 دانش آموز یک زبانه فارسی) بود که به صورت در دسترس از مدارس ابتدائی ناحیه 2 قم انتخاب شدند. دوزبانه های زودهنگام همسان از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته شامل اطلاعات جمعیت شناختی، که به دو زبان ترکی و فارسی انجام می شد، تشخیص داده شدند و با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس (نسخه تصویری فرم B) داده ها جمع آوری و نتایج با آزمون t برای گروه های مستقل تحلیل شد. یافته ها نشان می دهد که تفاوت معناداری در تفکر خلاق دوزبانه ها با یک زبانه ها و دخترها با پسرها وجود دارد. در بین گروه ها، دوزبانه ها و پسرها نسبت به یک زبانه ها و دخترها عملکرد بهتری داشتند. علاوه بر نمره کل خلاقیت در خرده مقیاس های تفکر خلاق نیز تفاوت گروه ها معنادار بود که نشان دهنده تفاوت در چگونگی تفکر خلاق آن ها می باشد. می توان عملکرد بهتر دوزبانه ها در این پژوهش را به نوع دوزبانه ها، یعنی زودهنگام همسان، ارتباط داد، زیرا مطابق یافته هایی است که معتقدند این نوع از دوزبانه ها از انعطاف پذیری ذهنی بالاتری در انجام تکالیف شناختی برخوردارند. تصویری بودن آزمون مورد استفاده در این مطالعه نیز از جمله دلایل بهتر عمل کردن پسرها نسبت به دخترها می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر خلاق، دوزبانه های زودهنگام همسان، انعطاف پذیری ذهنی،
عنوان انگلیسی
Assessment and comparison of creative thinking in monolingual and early equal bilingual children
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted to assess and compare creative thinking in monolingual and early equal bilingual children, while taking into account the gender differences. It was a research with causal-comparative design. The research sample consisted of 200 female and male students (100 Turk-Fars bilingual students and 100 Fars monolingual students) which were selected using convenience sampling method from elementary schools in 2nd educational district of the city of Qom. Early equal bilinguals were diagnosed with semi-structured interview consisting of demographic information in both languages, Turkish and Farsi. Also, the data was collected using Torrance Creative Thinking Test (figural version of form B) and the results were analyzed using independent samples t-test by SPSS software. The results showed that bilinguals and monolinguals and females and males have significant differences according to creative thinking. Among these groups, male bilinguals have performed better than female monolinguals. In addition to the total score of creativity, subscales of creative thinking were also significantly different between the groups, indicating a difference in how they think and act creatively. Superior performance of bilinguals can be mainly attributed to the type of bilingualism, i.e., early equal bilingualism. This finding is consistent with previous findings, showing that this type of bilinguals have greater level of mental flexibility in conducting cognitive tasks. The figural format of the test is the main reason for better performance of males compared to females.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اعظم بیانلو |
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه تربیت مدرس
پرویز آزاد فلاح |
دانشیار روانشناسی سلامت دانشگاه تربیت مدرس
کاظم رسول زاده طباطبائی |
دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79027_566c9294590c5edeb8bee41d59164f4e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438108.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات