این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۷۱-۹۲
عنوان فارسی
ارائۀ راهکارهای مناسب برای ورود آموزش شیمی سبز به برنامۀ درسی شیمی دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله
شیمی سبز یعنی ساخت و تولید محصولات جدید با استفاده از روش های جدیدی که متناسب با اهداف سه گانه محیط زیست پایدار، اقتصاد پایدار و جامعه پایدار باشد. هدف این مقاله ارائه راهکارهایی برای وارد کردن آموزش شیمی سبز به برنامه درسی شیمی دوره متوسطه با استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته در این زمینه است. پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی است، که با روش تطبیقی بِردی3 و توصیفی تحلیلی، برنامه درسی آموزش شیمی سبز در کشورهای آمریکا، استرالیا، چین، انگلستان و ایران را بررسی کرده است. مقاله حاضرتلاش می کند، عناصر اساسی برنامه درسی از جمله منطق، هدف ها، محتوا، روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی آموزش شیمی سبز در این کشورها را، برای تعیین ویژگی های برنامه درسی شیمی سبز در برنامه درسی دوره متوسطه بررسی نماید. نتایج به دسـت آمده بیانگر آن است که اگرچه برنامه درسی شـیمی در ایران به طور غیرمستقیم ارتباط قابل توجهی با شیمی سبز دارد، اما بین برنامه درسی آموزش شیمی سبز در ایران با کشورهای پیشرفته تفاوت هایی وجود دارد. بنابراین، با توجه به یافته های حاصل از این بررسی، راهکارهایی به منظور تلفیق آموزش شیمی سبز در برنامه درسی شیمی ارائه شد. سپس راهکارهای پیشنهادی به نظرخواهی متخصصان و کارشناسان برنامه درسی، اسـاتید شیمی، آموزش شیمی و کارشناسان محـیط زیست گذاشته شد و نقطه نظرات آنان در این زمینه به صورت مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری گردید. مصاحبه شوندگان معتقد بودند که راهکارهای پیشنهادی ، مناسب تلفیق با برنامه درسی شیمی است و ورود این مباحث به برنامه درسی شیمی ضروری می باشد. نتیجه این پژوهش می تواند در تهیه برنامه درسی جدید شیمی و یا غنی سازی برنامه درسی فعلی در ارتباط با تلفیق آموزش شیمی سبز مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش شیمی سبز، برنامۀ درسی، توسعه پایدار، مطالعه تطبیقی،
عنوان انگلیسی
Some appropriate strategies for introducing green chemistry education into secondary school chemistry curriculum
چکیده انگلیسی مقاله
Green Chemistry means manufacture of new products using new techniques that fits the three objectives of sustainable environment, sustainable economy and sustainable society. The purpose of this study was presenting some strategies for introducing green chemistry into the chemistry curriculum of secondary school, using the experiences of the developed countries in this regard. It was a qualitative research, that using the comparative (Beredays method) method, Green chemistry education curriculum of America, Australia, China, England, and Iran have been reviewed. To determine the characteristics of secondary school green chemistry education, the essential elements of the green chemistry education of chemistry curriculum of the mentioned developed countries including logic, objectives, content, teaching methods and methods of assessment of green chemistry education have been reviewed. The results indicated that the green chemistry education of Iran is very different from that of the mentioned developed countries. Thus, based on the findings of this study, ways of integrating green chemistry education at the chemistry curriculum was presented. Then, professors, curriculum experts and environment experts’ views on the suggested strategies for the proposed curriculum were collected through semi-structured interview. Respondents believed that the suggested strategies are appropriate for inclusion in the chemistry curriculum and their introduction into the chemistry curriculum is essential. Findings of this research can be used for the development of the new chemistry curriculum or for the enrichment of the current curriculum through its integration with green chemistry education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا حبیبی بودلالو |
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
مریم صباغان |
استادیار گروه شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سیدمحمدرضا امام جمعه |
استادیار گروه تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79019_86912cc9185291bc822380ef92828409.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438115.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات