این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱۲۶-۱۴۰
عنوان فارسی
تأثیر محیط هنری بر خلاقیت دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
مدرسه محیطی برای یادگیری و تربیت نسل آینده است. اگر محیط مدرسه تشویق کننده خلاقیت باشد، نسل آینده انسانهایی خلاق خواهند بود، حتی ویژگیهای معماری بنای مدرسه، در کنار دیگر ویژگیهای مدیریتی، میتواند به ایجاد یک مدرسه تشویقکننده خلاقیت بینجامد. هدف این تحقیق تحلیل نظریههای مختلف در زمینه یادگیری خلاق و بررسی تأثیر هنر بر خلاقیت افراد است تا معلوم شود محیطهای هنری تا چه اندازه و چگونه بر خلاقیت دانشآموزان اثر میگذارند. مهم ترین سؤالات تحقیق عبارتند از: 1. آیا کاربرد هنر در مدرسه، بر میزان خلاقیت دانشآموزان موثر است؟ 2. میزان تأثیر کاربرد هنر در کلاسهای درس بر خلاقیت دانشآموزان چگونه قابل تفسیر است؟ در این پژوهش، یک مدرسه به تصادف از میان مدارس راهنمایی تحصیلی در منطقه یازده شهر تهران انتخاب و از میان کلاس های آن سه کلاس دوم راهنمایی به تصادف از میان آن ها انتخاب شد. با استفاده از روش تحقیق نیمهتجربی، ارتباط میان فضای هنری و خلاقیت دانشآموزان سنجیده شده است. از این سه کلاس ، کلاس اول نمونه شاهد، کلاس دوم نمونهای که در آن تغییرات محیطی ایجاد شده، و کلاس سوم نمونهای بود که علاوه بر تغییرات محیطی، دانشآموزان با آموزشها و مفاهیم هنری نیز آشنا شدند. مدت انجام آزمون دو ماه بوده. برای سنجش خلاقیت از آزمون استاندارد تورنس، قبل و بعد از مدت مقرر استفاده شد. دستاوردهای پژوهش مبین آن است که محیط هنری بر خلاقیت دانشآموزان تاثیرگذار است، هرچند این تأثیر خطی نیست و در برخی موارد ناسازگاریهایی را نیز نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
محیط خلاق، هنر، خلاقیت، مدرسه خلاق،
عنوان انگلیسی
The impact of the artistic space on students creativity
چکیده انگلیسی مقاله
School is a context for learning and training the future generation. So, if the school context encourages creativity, the next generation will be creative people. One of the most important features of context that enriches creativity is architectural feature of the building. The architectural features, along with management features, educational programming and curriculum can make a school so that it improves creativity. The purpose of this research was analyzing various theories of teaching creativity and surveying the effect of art on peoples creativity in order to understand to what extent and how artistic space affects students creativity. The most important research questions included: 1. does the use of art at school affect students creativity? And 2. How can we interpret the effect of use of art on students creativity? To answer these questions, a school was selected randomly among guidance schools of 11th educational district of city of Tehran. And then, three classrooms were selected randomly among the second grade classrooms. The relationship between artistic space and students creativity was measured through the use of empirical and semi-empirical research methods. The first classroom was the control one, the second classroom was the one in which the space changes was imposed upon, and the third classroom was the one in which the students have been familiar with artistic concepts, in addition to having space changes. The period of instruction was two months and Torrance Test of Creative Thinking has been used before and after the two months period to measure the students’ creativity. Findings indicated that artistic space affects students creativity. However, this effect is not linear, and has incompatibilities in some cases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Creative Space, art, creativity, Creative school
نویسندگان مقاله
غلامحسین مهدوی نژاد |
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
محمدجواد مهدوی نژاد |
استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سونیا سیلوایه |
کارشناسیارشد معماری، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79022_5a02fb6a07beb7306ea6c55961f5033a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438118.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات