این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۶۱-۸۴

عنوان فارسی درک نحوی، حافظۀ فعال و درک متن
چکیده فارسی مقاله  فرایند خواندن مشتمل بر بازشناسی دیداری واژه، شناسایی و استخراج معنا در سطح عبارت یا جمله و انسجام بین گزاره های متن است، لذا مشکلات خوانندگان غیرماهر در سه سطح درک واژه، تحلیل نحوی جملات متن، و ایجاد انسجام میان گزاره های متن طبقه بندی می شود. درک نحوی یکی از عوامل مهم در شناسایی معنا در سطح جمله است. تحقیقات نشان می دهد که خوانندگان غیرماهر، توانایی تشخیص ساختارهای نحوی متن را ندارند و به جای پردازش متن به صورت واحدهای معنادار بیشتر تمایل به خواندن واژه به واژه دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه درک نحوی جملات در زبان فارسی با درک متن است، ضمن اینکه به نقش حافظه فعال در این رابطه پرداخته  شد. 157 دانش آموز پایه چهارم دبستان با روش نمونه گیری چندمرحله ای از مدارس دخترانه و پسرانه سه منطقه در تهران  انتخاب شدند. به منظور سنجش درک متن از آزمون های پرلز، برای سنجش حافظه فعال از آزمون شاخص پردازش اطلاعات (IPI) و برای سنجش درک نحوی از آزمون محقق ساخته استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد درک نحوی به طرز معناداری درک متن را پیش بینی می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درک نحوی، درک متن، حافظۀ فعال،

عنوان انگلیسی Syntactic awareness, working memory & reading comprehension
چکیده انگلیسی مقاله Reading process includes visual recognition of word, detection and extraction of meaning at phrase and sentence level and detection and extraction of cohesion among text propositions. So, poor readers’ problems are classified at three levels of word’s understanding, syntactic analysis of text sentences, and making consistency among propositions of the text. Syntactic awareness is one of the most important factors that affects detection of meaning at sentence level. Research showed that poor readers are not able to recognize syntactic structures of text and they prefer to read word by word instead of processing the text as meaningful units. The purpose of the current study was to investigate the relationship among syntactic awareness, working memory and reading comprehension. The study was conducted with 157 grade four (9-11 years old) primary students who were selected from male and female schools in three regions of Tehran (5, 6,12). They were selected through multi-stage cluster sampling method. The data collection instruments included reading literacy tests containing literary and informational texts (tests of PIRLS) for assessing reading comprehension, researcher-made syntactic test for assessing syntactic awareness, and Information Processing Index (IPI) for assessing working memory. Regression analyses revealed that syntactic awareness predicts variance of reading comprehension. The result also showed that the relation between syntactic awareness and reading comprehension was mediated by working memory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Syntactic Awareness, reading comprehension, working memory

نویسندگان مقاله معصومه نجفی پازوکی |
دانشجوی دکترای زبانشناسی دانشگاه تهران

علی درزی |
دانشیار دانشگاه تهران

مهدی دستجردی |
استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش‌و‌پرورش

ابوطالب سعادتی شامیر |
استادیار دانشگاه بجنورد

مریم دانای طوسی |
استادیار دانشگاه گیلان


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_78998_2ca9af6e294fe42997ede443d93a4669.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438135.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات