این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۹۹-۱۱۸
عنوان فارسی
کج اندیشی های دانش آموزان پایه چهارم دبستان درباره پدیده های نجومی: بررسی دیدگاه های آموزگاران
چکیده فارسی مقاله
هدف از مطالعه حاضر، بررسی مشکلات آموزش و یادگیری پدیده های نجومی مربوط به علوم تجربی پایه چهارم دبستان از دیدگاه آموزگاران این پایه است. تعداد 41 نفر از آموزگاران با سابقه پایه چهارم دبستان شهر تهران و شهرستان های استان تهران در این مطالعه کیفی شرکت کردند. برای گردآوری اطلاعات، از یک آزمون تشخیصی انشایی و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. این آزمون دارای دو بخش چندگزینه ای و پاسخ های تشریحی آموزگاران بود. در بخش اول آزمون که در مقیاس لیکرت بود، آموزگاران مفاهیم چالش برانگیز نجوم را مشخص کردند و سپس در بخش دوم آزمون، تصورات و کج اندیشی های احتمالی دانش آموزان را توضیح دادند. یافته های پژوهش نشان می دهد که آموزش برخی مفاهیم مربوط به پدیده های نجومی مشکلاتی را برای آموزگاران ایجاد کرده است. همچنین دانش آموزان تصورات و کج اندیشی های گوناگونی از پدیده های نجومی داشته و علاوه بر کاربست ضعیف آموخته ها در موقعیت های مشابه، درک کاملی از مفاهیم نجومی ندارند. این یافته ها بر ضرورت بازاندیشی در شیوه سازماندهی مفاهیم مرتبط با پدیده های نجومی در محتوای آموزشی علوم تجربی پایه چهارم دبستان تأکید می کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
rth grade primary school students’ misconceptions about astronomical phenomena: A survey of teachers’ views
چکیده انگلیسی مقاله
aim of the current research was to investigate the 4th grade primary school students’ misconceptions about astronomical phenomena from teachers’ views. A sample including 41 teachers in 4th grade in 18 educational districts of the city of Tehran and cities of Tehran province were selected and participated in the study. A qualitative and quantitative methodology was used for this investigation. Data were collected through open-ended questions and group discussion methods was developed aimed at identifying children’s naive theories about topics within the astronomy concepts in 4th grade science textbook. The analysis of both written responses and group discussion showed that most of the pupils had difficulties with the understanding of astronomical phenomena. The findings of this study are important to design appropriate teaching strategies in order to teach astronomical phenomena in schools. In the light of the study, it can be suggested that due to the Ministry of Education’s recent revisions of the science education curricula and instructional materials, further emphasis should be put on the astronomical phenomena and its modeling in relation to the course books.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عابد بدریان |
استادیار پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرروش، تهران
اکبر ناصری آذر |
استادیار دانشگاه آزاد واحد مرند، آذربایجان شرقی
اشرف السادات شکرباغانی |
استادیار پژوهشکده برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرروش، تهران
رامین پور اسکندری |
استادیار پژوهشکده برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرروش، تهران
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78991_01ed9c449f78de53f3e8d63e1a2393bc.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438144.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات