این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۱۳-۱۳۸

عنوان فارسی نگاهی نو به فلسفه و روش آموزش بزرگ سالان در دیدگاه پائولو فریره
چکیده فارسی مقاله هدف مقاله حاضر معرفی فلسفه و روش «آگاه سازی انتقادی» در آموزش بزرگ سالان و تحلیل اجتماعی ـ انتقادی است. مروری بر برخی از مقالات پژوهشی که در داخل کشور درباره دیدگاه تربیتی فریره تحریر شده حاکی از آن است که گرچه برخی از مضامین تربیتی و اجتماعی او در جامعه ما آشناست و تا حدی در مقالات مختلف به آن پرداخته شده است، اما کمتر به شکل یک نظام فکری ـ معرفتی منسجم مورد بررسی قرار گرفته است. در راستای هدف فوق خاستگاه های فکری ـ معرفتی فریره بر حول چهار محور عمده فلسفه هگل، دیدگاه انتقادی مکتب فرانکفورت، ساختارگرایی گلدمن و اندیشه ویگوتسکی تبیین شده است. علاوه بر آن مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی او نیز در چهارچوب هرمنوتیک انتقادی و رئالیسم انتقادی مورد بررسی قرار گرفته است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A new look into philosophy and method of adult education in Freire’s views
چکیده انگلیسی مقاله This paper introduces the philosophy and method of critical conscientization in adult education and critical social analysis. An overview of some Iranian research papers on Freire’s views on education suggests that although some of his educational and social themes are familiar in our society and they have been discussed in different papers, however, they have not been considered as a coherent epistemologic - intellectual system. In line with this objective, the intellectual origins of  Freire’s views have been explained based on Hegel’s philosophy, Frankfurt School critical theory, Goldman’s structuralism, and Vygotsky’s theory. In addition, his epistemological and ontological foundations have been studied in the context of critical hermeneutic and critical realism.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ملیحه راجی |
دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه تهران

خسرو باقری |
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

شهین ایروانی |
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

زهرا صباغیان |
استادیار دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_78984_a089698f3cb92cf4d71c00fc5e4d2788.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438152.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات