این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۱۹-۱۳۴
عنوان فارسی
بررسی مقایسه ای ابعاد آگاهی های فراشناختی دانش آموزان دورۀ راهنمایی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
یکی از عوامل تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، آگاهی های فراشناختی است. منظور از فراشناخت، آگاهی فرد از فرایندهای شناختی و کنترل و تنظیم شناخت خود است. پژوهش حاضر به بررسی مقایسه ای ابعاد آگاهی های فراشناختی دانش آموزان دوره راهنمایی از لحاظ پایه تحصیلی، جنسیت، نوع مدرسه و ناحیه آموزشی می پردازد. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی مدارس شهر شیراز به تعداد 65339 بود که از آن میان، به روش تصادفی خوشه ای مرحله ای، تعداد 551 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه آگاهی های فراشناختی(M.A.I) استفاده شد. یافته ها نشان داد که دانش آموزان در کل دارای میانگین78/3 از 5 هستند. نتایج در مورد مؤلفه های فرعی آگاهی های فراشناختی نشان داد که میانگین دانش فراشناختی دانش آموزان (83/3) از میانگین کنترل فراشناختی (74/3) آنان بیشتر است. بین آگاهی های فراشناختی دانش آموزان با توجه به جنسیت و ناحیه آموزشی، تفاوت معنادار وجود داشت. در برخی از مؤلفه های آگاهی فراشناختی، با توجه به نوع مدرسه، تفاوت معنا دار مشاهده گردید، اما بین آگاهی های فراشناختی دانش آموزان بر حسب پایه های تحصیلی، تفاوت معنا دار نبود. با توجه به اهمیت آگاهی های فراشناختی برای موفقیت تحصیلی، اهتمام برنامه ریزان و مؤلفان کتب درسی به آگاهی های فراشناختی، ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A comparative study of guidance school students’ metacognitive awareness dimensions
چکیده انگلیسی مقاله
Metacognitive awareness is the effective factor for academic achievement. The aim of this study was to compare students’ metacognitive awareness dimensions according to grades, gender, type of school and educational district. The research population was 65339 guidance school students in Shiraz city. 551 cases were selected as research sample by cluster sampling method. To collect the required data, Metacognitive Awareness Inventory (M.A.I) was used. Results showed that students’ average scores of metacognitive awareness were 3/78. Also, metacognitive knowledge (3/83) was more than metacognitive control (3/74). With regard to gender, there were significant differences between males and females. In some metacognitive awareness components (Evaluation, monitoring, revising) according to type of school, the differences were significant, but considering students’ grade, the differences were not significant. Due to the importance of metacognitive awareness for academic achievement, it is necessary for textbook planners and writers to pay special attention to metacognitive awareness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یحیی صفری |
استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
رحمت اله مرزوقی |
دانشیار دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78977_ef910322ef5943298a93a6a7ecce9dbf.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438160.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات