این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۱۳-۱۳۶

عنوان فارسی هرمنوتیک فلسفی و برنامۀ درسی
چکیده فارسی مقاله هرمنوتیک رشته ای نو ظهور در حوزه تفکّر مغرب زمین است که پیشینه آن به نهضت اصلاح دینی و عصر روشنگری باز می گردد. این شاخه در دهه های اخیر رونق یافته است و در کنار معرفت شناسی، فلسفه تحلیلی و زیبایی شناسی، شأن فلسفی ویژه ای احراز کرده است. به گونه ای که می توان ادّعا کرد از دهه هفتم قرن بیستم، هرمنوتیک به وجهه غالب تفکّر فلسفی معاصر غربی تبدیل گشته و بر دیگر گرایش های نظری تفوّق یافته است. آنچه که در مورد هرمنوتیک قابل توجّه است، گستره مباحث و تلقّی های متنّوع و گسترده از آن است. این علم که ابتدا تنها به عنوان روشی برای تفسیر کتب مقّدس مورد استفاده قرار می گرفت در قرن نوزدهم توسط دیلتای به عنوان «روش شناسی خاصّ علوم انسانی» در جهت ارتقای اعتبار و ارزش این علوم و همطراز کردن آنها با علوم تجربی معرّفی شد. امّا از اوایل قرن بیستم هرمنوتیک با تلاش های مارتین هایدگر تا حدّ یک مکتب فلسفی ارتقا پیدا کرد؛ مکتبی که بر خلاف  گذشته تنها به مقوله فهم متن و روش شناسی خاصّ علوم انسانی محدود نشده و مطلقِ فهم را در دستور کار خویش قرار داده است. ورود هرمنوتیک به عرصه برنامه درسی با تلاش های نظریه پردازان نو مفهوم گرایی چون پاینار، رینولدز، اسلتری و... امکان پذیر گشته است. اگر چه مدّت زمان زیادی از ورود این مکتب فلسفی به حوزه برنامه درسی نمی گذرد، امّا در همین مدّت کوتاه نیز حیطه های مختلفی چون نظریه پردازی برنامه درسی، پژوهش در برنامه درسی و برنامه ریزی درسی تا حد زیادی تحت تأثیر آموزه های هرمنوتیکی قرار گرفته اند. این مقاله در صدد است با مروری اجمالی بر تاریخچه و ریشه کلمه هرمنوتیک، شرایط برنامه درسی را از حیث نظریه پردازی، پژوهش و برنامه ریزی در حیطه هرمنوتیک فلسفی، با تأکید بر دیدگاه های هایدگر و گادامر، مورد بررسی قرار دهد. نتیجه این بررسی نشان می دهد که تحت تأثیر این مکتب فلسفی، نظریه پردازی، پژوهش و برنامه ریزی برنامه درسی ماهیّتی تکثّر گرا، دیالکتیکی و بافت محور خواهد داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Philosophical Hermeneutics and the Curriculum
چکیده انگلیسی مقاله Hermeneutics is an emergent discipline in the western thinking school which dates back to religious amendment movement and the enlightment era.  It has recently been in the spotlight and received an outstanding philosophical status along with epistemology, analytic philosophy, and aesthetics. Now, some scholars even boast that hermeneutics has taken over the stage of western philosophical thoughts since 1970s and has transcended other theoretical orientations.When we talk about hermeneutics, what stands out is how wide it covers the various ideas. While it was primarily considered just as a method for interpreting the holy books, but Dilthey gave it a new position by making it the exclusive methodology of the humanities. By this, Dilthey meant to promote the humanities and gave it a position as high as the natural sciences. Since the beginning of the 20th century, Martin Heidegger promoted the hermeneutics to a philosophical school, one that unlike the previous thoughts was not confined to a methodology for understanding the texts and exclusive methodology of the humanities. Hermeneutics was taken into the area of the curriculum by education neo-conceptualist theorists such as Pinar, Reynolds and Slattery. Although a new-comer, it has influenced areas like curriculum theorizing, curriculum research and development. In this paper, we try to examine the curriculum status in terms of theorizing, research and planning in philosophical hermeneutics with emphasis on Heidegger and Gadamer’ viewpoints through  a glance in the roots and historical background of hermeneutics.  The results indicated to what extent philosophical hermeneutics could influence curriculum theorizing and development. We concluded that according to philosophical hermeneutics, curriculum development and theorizing is a pluralistic, dialectical, and contextual entity.  Keywords: , , , , 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید صفایی موحّد |
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی،

هدیه محبت |
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_78970_764bce6aa93c832e50be10a03822bf07.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438168.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات