این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۷-۲۴
عنوان فارسی
بررسی روش های مناسب آموزش دوزبانه
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر 5 تعیین و اولویت بندی روش های مناسب تدریس دوزبانه و تاثیر این روش ها بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 100 نفر از متخصصان مرتبط با گروه علوم تربیتی از جمله اساتید برنامه ریزی درسی، مدیریت آموزشی، روان شناسی تربیتی، آموزش زبان انگلیسی و نیز کلیه دانش آموزان پسر 89 بوده است. برای انتخاب اساتید از روش - اول ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 90 تمام شماری استفاده شد و برای انتخاب دانش آموزان با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای، ده کلاس و 271 نفر دانش آموز انتخاب شد. در انجام پژوهش از روش توصیفی پیمایشی و نیمه تجربی استفاده گردید. با توجه به پیشینه پژوهش سه روش تدریس انتقالی، غوطه ورسازی و دوسویه در کشورهای مختلف بیشترین کاربرد را دارند. الفای کرونباخ تک t 0 به دست آمد. بر اساس آزمون / 0 و 80 /72 ،0/ پرسش نامه سه روش فوق به ترتیب 75 نمونه و فریدمن روش های تدریس دوسویه و غوطه ورسازی از دیدگاه اساتید مورد تایید قرار گرفته بود، این دو روش به صورت نیمه تجربی بین دو گروه اجرا گردید. گروه اول با استراتژی های روش تدریس غوطه ورسازی و گروه دوم با استراتژی های روش دوسویه آموزش دیدند.. یافته های ما نشان داد که پیشرفت دانش آموزان آموزش دیده با روش 4 دوسویه در درس علوم از دانش آموزان آموزش دیده با روش غوطه ورسازی بیشتر است. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آموزش دیده با روش دوسویه در دروس ریاضی و بنویسیم با دانش آموزان آموزش دیده با روش غوطه ورسازی از نظر آماری معنا دار نبود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روش های تدریس دوزبانه، انتقالی، غوطه ورسازی، دوسویه،
عنوان انگلیسی
A study on the appropriate methods of bilingual education
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this research was to determine and prioritize the appropriate methods of bilingual education and the impact of these methods on students’ academic achievement. The research population consisted of 100 experts on sciences related to education, including curriculum planning, educational management, educational psychology, teaching English as a foreign language and all 1st grade male students of Tabriz at academic year of 1389-90. The research sample consisted of total number of experts in the above-mentioned fields, and 10 classes including 271 students who were selected using multi-stage cluster sampling method (all from Tabriz). The students were classified into two groups. The research method was descriptive-survey and quasi-experimental. Review of related literature showed that three bilingual teaching methods of trasitional, immersion and two-way are of most use in different countries. Cronbach’ alpha for the questionnaire of the three mentioned teaching methods was 0.75, 0.72 and 0.80, respectively. Based on one-sample t-test and Friedman test, the two bilingual teaching methods of two way and immersion were confirmed by experts. The two mentioned teaching methods were used for teaching two groups of students. One group of students were instructed using the strategies of immersion teaching method and the other group were instructed using the strategies of two-way teaching method. Research findings showed that science academic achievement of students instructed by two way teaching method is more than those instructed by immersion teaching method. There was not a significant difference between academic achievement in math and let’s write (benevisim) of students who were taught using two way teaching methods and those who were taught using immersion teaching method. Based on the prominence of two way teaching method in science education, it could be concluded that the use of this method increases students’ understanding of scientific material.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا کلانترى |
پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش،
اسداله خدیوى |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
اسکندر فتحى آذر |
استاد دانشگاه تبریز
بیوک بهنام |
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78951_830b77ca67123da25a5e94dda9a3e87e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438177.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات