این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۵۱-۷۴
عنوان فارسی
رابطه اضطراب رایانۀ دانش آموزان دورۀ متوسطه با رشته تحصیلی، جنسیت و پیشرفت درسی زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان اضطراب رایانه دانش آموزان دوره متوسطه و بررسی ارتباط آن با رشته تحصیلی، جنسیت و پیشرفت درسی زبان انگلیسی است. بدین منظور 2004 دانش آموز دختر و پسر از 8 استان کشور به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و میزان اضطراب رایانه آنان با مقیاس درجه بندی اضطراب رایانه بررسی گردید. سپس داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی شامل جدول (CARS) مستقل t فراوانی ها، میانگین و انحراف معیار و همچنین روش های آمار استنباطی آزمون و آزمون واریانس یک عاملی برای مقایسه اختلاف میانگین ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های این پژوهش نشان داد که بین اضطراب رایانه و رشته تحصیلی دانش آموزان ارتباط معناداری وجود دارد؛ بدین ترتیب که میزان اضطراب رایانه دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک در مقایسه با دانش آموزان رشته های دیگر کمتر است. نتایج در زمینه جنسیت نشان داد که بین اضطراب رایانه و جنسیت ارتباط معنا داری وجود ندارد اما میزان اضطراب رایانه هر دو گروه نمونه (پسران و دختران) دانش آموزان ایرانی در مقایسه با میزان اضطراب رایانه افرادی که در پژوهش های دیگر مورد بررسی قرار گرفته اند بسیار متفاوت است. در 53/ پژوهش حاضر تعداد افرادی که به اضطراب رایانه (از کم تا زیاد) مبتلا بودند حدود 5 در صد است که بدان معنا است که تقریباً از هر دو دانش آموز ایرانی یک نفر به اضطراب رایانه مبتلاست. یافته های این پژوهش همچنین مؤید رابطه معنا دار بین پیشرفت درسی زبان انگلیسی و اضطراب رایانه است. بدین معنا که دانش آموزان موفق در درس زبان انگلیسی اضطراب رایانه کمتری دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب رایانه، جنسیت، پیشرفت درسی زبان انگلیسی، رشتۀ تحصیلی،
عنوان انگلیسی
A study on the relationship between high-school students’ computer anxiety with their field of study, gender and English language achievement
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the relationship between highschool students’ computer anxiety, gender, field of study and achievement in English. To attain this goal, 2004 male and female students from eight provinces of Iran were selected randomly. Their computer anxiety was examined by the Computer Anxiety Rating Scale (CARS) developed by Rosen and Weil (1992). The result showed that the relationship between students’ gender and their computer anxiety was not significant. Yet, the number of technophobic students in Iran (including both female and male participants) was much higher than technophobic students reported in other studies. The result showed that the rate of Iranian technophobic students is around 55% of the sample, while this rate has been reported to be 25-30% of the population in other countries. The result related to students’ field of study showed that there is a significant relationship between students’ field of study and their computer anxiety, i.e., the amount of technophobic students among math students is significantly less than other students. The result also showed a significant relationship between students’ achievement in English and their computer anxiety, i.e., students of high English achievement were found to be less technophobic.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهرک رحیمى |
استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سمانه یداللهى |
کارشناسی ارشد زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78953_a738ee91f5814955ae81be9e6f8d5c8b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438179.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات