این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۶۷-۹۲
عنوان فارسی
مقایسه برنامه درسی آموزش حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی در ایران با دروس مشابه در چهار کشور دیگر (آمریکا، کانادا، پاکستان و مراکش)
چکیده فارسی مقاله
در این تحقیق، با هدف بهره گیری از تجارب کشورهای دیگر برای ارتقاء برنامه درسی آموزش حرفه و فن، برنامه های درسی مشابه در دو کشور توسعه یافته (آمریکا و کانادا) و دو کشور در حال توسعه (مراکش و پاکستان) انتخاب و با استفاده از روش تطبیقی «جرج بردی» با برنامه درسی آموزش حرفه و فن ایران مقایسه شده و بر اساس نتایج آن پیشنهادهایی برای این برنامه درسی ارائه گردیده است. نتایج مقایسه ها نشان داد که کشورهای مطالعه شده، موضوعات محتوای درس آموزش حرفه و فن ایران را، در چند موضوع درسی، با تشابه در موضوع آموزش فناوری اطلاعات، همراه با دادن حق انتخاب به دانش آموزان، گنجانده اند. در دو کشور توسعه یافته امریکا و کانادا این دروس، از دوره دبستان، بر اساس نیاز به مهارت یادگیری مادام العمر و سواد فناورانه، با هدف توانایی بهره مندی از فناوری و ارزیابی اثرات آن و با تکیه بر فرایند فناورانه (طراحی و حل مسئله) در مقابل محتوا، آموزش داده می شود. سنجش نظری و عملی دانش آموزان در این دروس نیز به صورت در هم تنیده است. در دو کشور در حال توسعه پاکستان و مراکش این دروس در پایه های میانی (6-9) براساس نیازهای ملی و قابلیت اجرایی برنامه برنامه ریزی شده اند. این دروس در حوزه اهداف و محتوا، بر کسب دانش و مهارت های فناوری اطلاعات، اقصاد خانه و کسب و کار، و در حوزه روش تدریس بر تدریس فعال تأکید می کنند. ارزشیابی تحصیلی نیز به صورت سنجش نظری و عملی انجام می شود. پژوهش گران این تحقیق پیشنهاد می کنند که برای آموزش حرفه و فن، بر مبنای منطقی جدید و با نامی مناسب براساس نیازهای امروز، برنامه درسی نوین تولید شود. از جمله این که، این برنامه درسی به دو درس اختیاری به نام های «آموزش فناوری» و «مهارت های زندگی» با هدف آموزش سواد فناوری و مهارت های زندگی تقسیم شده و بر یادگیری فرایند طراحی و حل مسئله تأکید نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامۀ درسی، آموزش حرفه و فن، مطالعه تطبیقی، آموزش فناوری،
عنوان انگلیسی
A comparative study on technical education curriculum at middle school (Iran and four other countries)
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, we compared Iran’s career and technical education curriculum with similar curricula in two developed countries (America & Canada) and two developing countries (Pakistan, Morocco), using Beredy’s method. Our aim was using the experiences of other countries for promoting Iran’s career and technical education curriculum. Results of the comparison indicated that the above mentioned countries have included topics of Iran’s career and technical education in more than one subject matter. Information technology education and giving the right of selection to students were common features of the curriculum of these countries. In the two mentioned developed countries, the subject matters related to career and technical education is instructed based on the need to lifelong learning skill and technology literacy. Curriculum goals are using and evaluating technologies. The pedagogy component of these curricula focus on technology process (Designing & problem solving), and not on content, so theory assessment is integrated with practical assessment. In the two mentioned developing countries, the related courses for middle level school (6-9) are planned according to national needs and curricula implementation capability. Getting knowledge and skill in information technology, home economy and business affairs are common objectives and content in these countries’ curricula. Also, they focus on active teaching methods and student’s assessment is both practical and theoretical. Findings suggested that we could determine a name and rational for career and technical education curriculum based on modern life and work needs. In order to instruct technology literacy and necessary skills of life, it is better the curriculum be divided into two optional parts as “technology education” and “life skill education”. Also, these curricula could focus on instruction of designing and problem solving.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا عزتی |
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی؛
سیدمحمدرضا امام جمعه |
دکترای برنامه ریزی درسی و استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
غلامعلی احمدی |
دکترای برنامه ریزی درسی و استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78947_4296e3375bea2c162b2463f1b63abc67.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438187.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات