این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۰۷-۱۳۴
عنوان فارسی
ارزیابی برنامۀ درسی رشته مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم ایران از منظر اندیشه انتقادی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر ارزیابی برنامه درسی رشته مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم از منظر تاکید بر اندیشه انتقادی است. بر این اساس مهارت ها و گرایش های تفکر انتقادی دانشجویان و مدرسان رشته مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم مورد سنجش و نیز کتاب های تخصصی مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند. در این پژوهش که بر اساس مدل فاسیونه (1993) انجام شده از دو مقیاس مهارت های تفکر انتقادی (CCTST) که شامل پنج زیر مقیاس است و گرایش به تفکر انتقادی (CCTDI) که شامل هفت زیر مقیاس است استفاده گردید. تعداد کل جامعه برابر با 1020 نفر دانشجو و 53 مدرس بودند که از میان آنها 313 نفر دانشجو و 33 نفر مدرس با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، به عنوان گروه نمونه از چهار استان فارس، بوشهر، هرمزگان و اصفهان، در سال 1387 انتخاب شدند. همچنین تعداد 10 کتاب تخصصی مورد تحلیل محتوا قرار گرفت. یافته ها حاکی از ضعف دانشجویان و مدرسان رشته مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم ایران در نمره کل گرایش ها و مهارت های تفکر انتقادی و زیر مقیاس های مربوطه بود. همچنین تفاوت بین فراوانی مولفه های گرایش و مهارت های اندیشه انتقادی مورد بررسی قرار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of social studies curriculum of Iran’s teacher training centers from critical thinking perspective
چکیده انگلیسی مقاله
This Study attempts to evaluate social studies curriculum of Iran’s teacher training centers from the critical thinking perspective. Using cluster sampling method, a sample of 313 students and 33 Instructors were selected from among 2020 students and 53 instructors of 4 provinces of Fars, Bushehr, Hormozgan and Isfahan in 2008-2009 academic year. Based on Facione’s model, two scales were used: California Critical Thinking Skill Test (CCTST) containing 5 subscales and California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI) containing 7 subscales. The reliability of CCTDI and CCTST CCTST were determined using Cronbach’s alpha and Kuder Richardson – 20, respectively. Also, the content of 10 specialty textbooks were analyzed. Findings indicated the weakness of social studies’ students and instructors of Iran’s teacher training centers according to their whole points on dispositions and critical thinking skills and its’ subscales. Also, the differences between frequency of dispositions and critical thinking skill components were investigated.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ناصر نوشادی |
عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج،
محسن خادمی |
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز،
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78949_5e88e90d0e61099a32781a8298187fc3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438189.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات