این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۵۳-۷۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش تاریخ فیزیک بر دانش و نگرش شاگردان دختر پایۀ دوم دبیرستان
چکیده فارسی مقاله یافته های بسیاری نشان می دهد که استفاده از تاریخ علم در ایجاد درک درست نسبت به علم در میان دانش آموزان بسیار تأثیرگذار است. به همین دلیل در این تحقیق تأثیر روش تدریس مبتنی بر استفاده از تاریخ فیزیک بر دانش و نگرش شاگردان در مقایسه  با روش معمول و همچنین  رابطه بین دانش و نگرش شاگردان را مورد بررسی قرار داده ایم. این پژوهش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی است که در گروه کنترل از روش تدریس سنتی و در گروه آزمایش از روش تدریس مبتنی بر تاریخ فیزیک استفاده شده است. برای سنجش دانش و نگرش شاگردان در پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب از آزمون تقشۀ مفهومی و پزسش نامۀ نگرش سنج استفاده شده است. برای بررسی رابطه بین دانش و نگرش شاگردان از آزمون همبستگی پیرسون و برای بقیه فرصیه ها از آزمون تی تست دو نمونه ای مستقل استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش تاریخ قیزیک تأثیری مثبت بر دانش و نگرش شاگردان می گذارد و بین دانش و نگرش شاگردان رابطۀ معنادار وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، نگرش، دانش، تاریخ فیزیک، روش تدریس،

عنوان انگلیسی A study on the impact of teaching history of physics on the knowledge and attitude of female high school students
چکیده انگلیسی مقاله Lots of findings showed that the use of history of science is very influential in providing a proper understanding towards science among students. So, in this research, the effect of a teaching method based on the use of history of Physics on the students' knowledge and attitude was compared with the traditional teaching method. Also, the relationship between students' knowledge and attitude was examined. It was a quasi-experimental research. The traditiona teaching method was used for control group and for the experimental group,  a teaching method based on the use of history of Physics was used. For assessing the students' knowledge and attitude in the pretest and posttest, the conceptual map and attitude questionnaire was used. And to examine the relationship between knowledge and attitude of students, Pearson Correlation test and for the other hypotheses, the independent-sample t-test were used. The results showed that a teaching method based on the use of history of Physics has a positive impact on the students' knowledge and attitude and there is a significant relationship between the students' knowledge and attitude.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خدیجه محبوبی |
کارشناس ارشد آموزش فیزیک دانشگاه شهید رجایی تهران

منصور وصالی |
استادیار دانشگاه شهید رجایی تهران

مهدی سعادت |
استادیار دانشگاه شهید رجایی تهران


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_78939_51c11f746859be9722ad7145b47a2235.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438193.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات