این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۳۹-۱۶۲
عنوان فارسی
تجزیه وتحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه های آموزش سلامت
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی، براساس مؤلفه های آموزش سلامت از قبیلِ بهداشت پوست، بهداشت دهان و دندان، ورزش و تحرک بدنی، تغذیه، توجه به بیماری ها (ایدز) و مسئله سیگار و مواد مخدر است. روش تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپیشانون و واحد تحلیل نیز صفحات (متون، پرسش ها، تمرین ها و تصاویر) بودند که درمجموع سه هزار و 467 صفحه می شد. جامعه ی آماری این پژوهش همه ی کتاب های دوره ابتدایی سال تحصیلی1388-1387 (36 جلد کتاب) بود که شامل هشت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی(بنویسیم)، علوم، هدیه های آسمانی، هدیه های آسمانی( کتاب کار)، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی می شود . نمونه ی آماری این پژوهش را هفت عنوان فارسی(بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیه های آسمانی، هدیه های آسمانی( کتاب کار)،قرآن و تعلیمات اجتماعی تشکیل می داد. نتایج تجزیه وتحلیل داده ها نشان می دهد که به مؤلفه ورزش و تحرک بدنی بیش از سایر مؤلفه ها توجه شده و کمترین میزان توجه به مسئله بیماری ها مربوط بوده است؛ ضمن اینکه هریک از شاخص های مؤلفه های مذکور به صورت متوازن مورد توجه قرارنگرفته و کتاب های درسی به یک نسبت مؤلفه های آموزش سلامت را پوشش نداده اند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل محتوا، کتاب های درسی، دورۀ ابتدایی، آموزش سلامت،
عنوان انگلیسی
Analysis of primary school textbooks based on the components of health education
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this study was to analyze the content of primary school textbooks, based on the components of health education. The components considered in this study were skin hygine, oral health, sport and body movement, nutrition, illness(AIDS), cigarette and drug problems. The content analysis method was Shannon Entropy Method and unit of analysis was page (text, questions, practices and pictures) that included 3467 pages. Research population consisted of all elementary books, containing 36 textbooks in academic year 1387-1388 on eight topics,(Read) Farsi, (write) Farsi, Science, Heavenly Gifts, Heavenly gifts (homework), Koran, math and social education. The sample consisted of textbooks on seven topics including: (Read) Farsi, (write) Farsi, Science, Heavenly Gifts, Heavenly Gifts( homework), Koran and Social Studies. The results showed that there was more attention to sport and body movement components than other components and less attention was paid to illness component. Meanwhile, none of the indicators of the above-mentioned components was considered in a balanced way and textbooks have not covered components of health education consistently.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صمد ایزدی |
دکترای برنامه ریزی درسی، استادیار دانشگاه مازندران؛
ابراهیم صالحی عمران |
دکترای برنامه ریزی درسی، استادیار دانشگاه مازندران؛
کورش فتحی واجارگاه |
دکترای برنامهریزی درسی، دانشیاردانشگاه شهیدبهشتی؛
میمنت عابدینی بلترک |
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشگاه مازندران؛
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78921_c8d6840f6b2578d301abeb510246ced2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438217.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات