این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۶۰-۹۷

عنوان فارسی تأثیر روش های فعال تدریس بر پیشرفت سواد خواندن دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان مازندران
چکیده فارسی مقاله هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش های فعال تدریس بر پیشرفت سواد خواندن دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان مازندران می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، با طرح گروه کنترل نابرابر و پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل در هر پایه از نوع تحقیق »شبه آزمایشی « است. جامعه آماری آن را دانش آموز پایه چهارم و دانش آموز پایه پنجم ابتدایی تشکیل می دهند. بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای دانش آموز در پایه چهارم و نفر دانش آموز در پای ه پنجم در کلاس درس از شهرستان و منطقه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون های سواد خواندن در دو بخش متن ادبی و متن اطلاعاتی می باشند که کارشناسان گروه های آموزشی، روایی آن ها را تأیید کرده اند و پایایی آزمون نیز با بهره گیری از روش باز آزمایی و به ترتیب، متن ادبی / و متن اطلاعاتی / به دست آمد. نتایج نشان می دهد روش های فعال تدریس در پیشرفت سواد خواندن متن های ادبی و اطلاعاتی دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی مؤثرند؛ همچنین میان پیشرفت سواد خواندن متن های ادبی و اطلاعاتیِ دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی که بر اساس روش های فعال تدریس آموزش دیده اند، تفاوت معناداری وجود ندارد.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش فعال تدریس، سواد خواندن، متن ادبی، متن اطلاعاتی،

عنوان انگلیسی The impact of active methods of teaching on reading literacy development of Mazandaran Fourth and Fifth grade elementary school students
چکیده انگلیسی مقاله The general aim of the present research was to study the impact of active methods of teaching on reading literacy development of Mazandaran fourth and fifth grade elementary school students. Regarding the purpose, this research was applied, and given the non-equivalent group and pretest – posttest plan in the experimental and control groups for each grade, it could be viewed as a quasi-experimental research. The statistical population of this study included 40438 fourth and 40263 fifth elementary school students. Among the population mentioned, 384 fourth graders and 384 fifth graders from 40 classes have been selected as the control and experimental groups based on the multi-stage random-cluster sampling method. The data collection instruments include reading literacy tests containing literary and informational texts, the validity of which was confirmed by the educational experts. The reliability of the texts, was 0.92 and 0.88 for the literary texts and the informational texts, respectively. The results showed that active methods of teaching are effective in reading literacy development of both literary and informational texts for fourth as well as fifth graders. The results also showed that there is no significant difference between the students of the two grades according to the reading literacy development of the literary and informational texts.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد صالحی |
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

کیومرث نیازآذری |
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

محمّدتقی معتمدی تلاوکی |
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، مدیر اجرایی گروه های آموزشی سازمان آموزش و پرورش استان مازندران؛ omt_motamed @ yahoocom


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_78911_aefd318b789da375a61d44cf3ab994f1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438221.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات