این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۷۵-۱۱۰
عنوان فارسی
رفتار شهروندی سازمانی معلمان تحلیلی بر ماهیت، روش شناسی پژوهش، پیشایندها و پسایندها
چکیده فارسی مقاله
مدارس اثربخش، معلمانی دارند که به طور داوطلبانه و اختیاری، فراتر از وظایف رسمی و از پیش تدوین شده، رفتار کرده، برای موفقیت و اثربخشی مدرسه، از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. امروزه این رفتارها را رفتارهای شهروندی سازمانی می نامند. ازآنجاکه مدارس به معلمانی با رفتارهای شهروندی سازمانی نیاز بسیاری دارند و همچنین دانش لازم درباره این متغیر مهم در کشور وجود ندارد، این پژوهش، محتوای پژوهش های خارجی را که در مورد رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان منتشر شده است به لحاظ ماهیت (ضرورت ها، ریشه ها، تعاریف، ابعاد، برداشت های نوین و نشانگرها)، روش شناسی (روش پژوهش، ابزارها و مراجع اندازه گیری)، پیشایندها (عوامل فردی، سازمانی، رفتارهای رهبری مدیر و محیطی)، پسایندها (با تأکید بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان) و نقش مدیران، تحلیل می کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار شهروندی سازمانی، معلمان، مدیران،
عنوان انگلیسی
Organizational Citizenship Behavior of Teachers: Analysis of Nature, Methodology, Antecedents and Consequences of Internationally Published Researches in this Area
چکیده انگلیسی مقاله
Effective schools have teachers, who voluntarily go beyond their formal responsibilities and they do their best to improve the school effectiveness. Today, these behaviors are called «Organizational Citizenship Behavior». Considering the increasing need of schools to teachers with high «Organizational Citizenship Behavior» and also the shortage of knowledge about this important issue in Iran ,in this study ,we tried to analyze the content of some important internationally published researches about «Organizational Citizenship Behavior» of teachers. The analysis was done according to the researches’ nature (necessities ,origins ,definitions, new impressions and indicators), methodology (research method and instruments), antecedents (individual and organizational factors ,principal leadership behaviors and contextual factors), consequences (with emphasis on students ‘academic achievement) and also regarding the principals’ role.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
organizational citizenship behavior, Teachers, Principals
نویسندگان مقاله
حسن رضا زین آبادی |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم تهران؛
محمدرضا بهرنگی |
استاد دانشگاه تربیت معلم تهران
عبدالرحیم نوه ابراهیم |
استاد دانشگاه تربیت معلم تهران؛
ولی اله فرزاد |
استاد دانشگاه تربیت معلم تهران
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78891_2d801c656b2d59d6cc9fe89b9533a5e9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438243.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات