این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۶۵-۸۶
عنوان فارسی
رئالیسم استعلایی و ثنویت کاذب در پژوهش تربیتی
چکیده فارسی مقاله
هدف از این مقاله اشاره به دشواری هایی است که در پیوند با روش های پژوهش در آموزش و پرورش مطرح شده اند. این دشواری ها توسط برو، پرینگ، بارنت و همرسلی مفهوم سازی شده، اما مؤلف این مقاله کانون توجه خود را بر ثنویت کاذب مورد نظر پرینگ معطوف کرده است. برای مواجهه با مساله ثنویت کاذب دو رویکرد پراگماتیک و پارادایمیک مورد بررسی قرار گرفته اند و مؤلف این نوشتار ضمن اتخاذ موضع پارادایمیک، نظریه رئالیسم استعلایی را بعنوان بدیلی مناسب برای حمایت از پژوهش علمی در قلمرو آموزش و پرورش معرفی نموده است. چنین اقدامی با این استدلال همراه شده است که روش علمی پژوهش در علوم تربیتی باید بر یک نظریه فلسفی مبتنی باشد. این نظریه فلسفی (رئالیسم استعلایی) به امکان دستیابی به شناخت مطلق پدیدارهای تربیتی متعهد نیست و می تواند به عنوان شالوده نظری روش علمی در علوم تربیتی مورد مداقه قرار گیرد. بدین ترتیب با استناد به مباحث مطروحه، مفاهیم ساختار و فاعلیت و نیز با نظر به موضع رئالیسم استعلایی، رویکرد پاراکمیت گرایی، به منزله راهی برای حل مساله ثنویت کاذب پیشنهاد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Transcendental realism and false dualism in educational research
چکیده انگلیسی مقاله
In the light of writings of Pring, Brew, Barnett and Hammersley in the last decade, and in relation to the application of empirical research methods in education, this paper offers a critique to pragmatic view and a corrective to the Pring’s paradigmatic viewpoint and recognizes transcendental realism as an alternative theory to underpin the use of scientific educational research method. The argument is made that the deployment of scientific research methods needs to be underpinned by a philosophical theory that does not commit to that the absolute knowledge of the educational phenomena is possible. Further to this, by discussing false dualisms between quantitative and qualitative approaches, and between structure and agency in relation to transcendental realist viewpoint, the paper offers a new approach to scientific educational research method titled “paraquantitativism”.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بختیار شعبانی ورکی |
استاد فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران؛
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78823_9bb88609879de81909c0d28570565fa5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438311.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات