این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۰۹-۱۲۴
عنوان فارسی
تأملی بر هم نشینی ادبیات کودک و فلسفه در برنامه فلسفه برای کودکان
چکیده فارسی مقاله
هر چند نهضت فلسفه برای کودکان در پیشبرد برنامه های خویش، همواره از ادبیات کودک سود برده، اما هیچ گاه تأملی نظری بر این مفهوم نداشته است. عمده بحث های صاحب نظران این نهضت، درباره مفاهیم کودک، فلسفه و نظریه تربیتی بوده است و ادبیات صرفاً ابزاری در نظرگرفته شده که مقصدی جز خودش -در این جا تربیت تفکر فلسفی- دارد. مقاله حاضر در پی آن است که در تعامل مفاهیم کودکی و فلسفه، جایی را نیز به ادبیات کودک اختصاص دهد و رابطه سه مفهوم را - به جای دو مفهوم- تحلیل کند و در نهایت در جست وجوی رویکرد باشد که هم زمان با پرورش تفکر فلسفی کودکان، بر ماهیت و هویت مستقل ادبیات نیز ارج گذارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادبیات کودک، داستان، فلسفه، فلسفه برای کودکان، کودک،
عنوان انگلیسی
A consideration on the companionship of childrens literature and philosophy in the philosophy program for childrens
چکیده انگلیسی مقاله
Although the philosophy movement for children has constantly taken advantage of childrens literature, it has never had a theoretical consideration on this concept. The main part of the discussions by the authorities in this movement is about the childrens concepts, philosophy, and the theory of education. Literature has only been considered as a tool that has a destination other than itself – in this case the education of philosophical thinking. The current article is after allocating a space to the childrens literature in the interaction between the concepts of childhood and philosophy and analyze the relationship of three concepts instead of two concepts. It is as a final work, after finding an approach that simultaneously values the independent essence and identity of literature and the nourishment of childrens philosophical thinking.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی خسرونژاد |
استادیار مرکز مطالعات ادبیات کودک، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران؛
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78825_94fa48aa781add91a020b88283770ddb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438313.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات