این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۱۴۹-۱۶۲
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی
چکیده فارسی مقاله
امروزه فراشناخت یکی از مهم ترین عوامل تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محسوب می شود (موارخ، 1999). منظور از فراشناخت آگاهی فرد از فرایندهای شناختی خویش وکنترل و تنظیم شناخت است (فلاول، 1985). به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی 118(57 دختر و 61 پسر) دانش آموز چهار کلاس دوم راهنمایی یکی از شهرستان های استان فارس انتخاب شدند و به روش تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی با تشکیل گروه های 6-5 نفری به مدت چهار هفته در کلاسهای درسی تکالیف ریاضی را به شیوه فراشناختی انجام دادند. این گروه به نوبت پرسش ها را می خواندند و به بحث و استدلال کردن درباره راهبردهای انجام دادن تکالیف و شباهت ها و تفاوت های هر مسئله با مسائل قبل و بررسی راه حل ها می پرداختند و سپس میزان یادگیری و اطمینان خود را از داشتن توانایی آموختن ریاضی بازبینی می کردند. آموزش گروه کنترل به شیوه معمولی بود. در پایان دوره، نمره یادگیری درس ریاضی هردو گروه آزمایشی به گونه ای معنادار بیش از گروه های کنترل بود (p=0/02, df=11, t=2/33). همچنین، دانش آموزانی که در درس ریاضی ضعیف بودند، به گونه ای معنادار بیش از دانش آموزان قوی از برنامه آموزش فراشناختی سود بردند. نتایج این بررسی بیانگر لزوم انجام دادن اصلاحاتی از نظر آموزش مهارت های فراشناختی در برنامه درسی مدارس و آموزش ریاضی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فراشناخت، ریاضی، پیشرفت تحصیلی، یادگیری دانش آموزان،
عنوان انگلیسی
The study of the effect of metacognitive instruction on mathematics achievement
چکیده انگلیسی مقاله
Today, metacognition is one of the most important factors in explaining students achievement (Mevarech, 1999). Metacognition means ones awareness of his cognitive processes and the regulation of cognition (Flavell, 1985). To many theorists, mathematical achievement relates not only to base knowledge but also to metacognition. To study the effect of metacognitive instruction on mathematics achievement, 118 students (61 boys, 57 girls) from 4 classrooms of the second grade guidance school were selected. Two of these classrooms are randomly assigned to be tthe experimental groups and two to be control groups. During 4 weeks, experimental groups became engaged in doing mathematical tasks cooperatively in groups of 5 to 6. They used metacognitive strategies and discussed the reasons for their answers. They were also involved in self-monitoring and self-evaluation of their progress and abilities. Control groups were taught in traditional way. The results showed no significant difference between the previous grades of these groups. In the posttest, the experimental groups grades were significantly higher than the control ones. Besides, in the experimental groups, weak students attained significantly more benefit than good students. The findings have some implications for teacher education and in – service instruction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محبوبه فولادچنگ |
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78788_b2d503c672be6c8f9595d27bfa2b26aa.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438347.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات