این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱۳۳-۱۴۸

عنوان فارسی رابطۀ میان توانایی شمارش، توجه بینایی، درک شنوایی و دانش فراشناختی با شایستگی ریاضی در کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ میان متغیرهای پیشایندی شناختی (توانایی شمارش، توجه بینایی، درک شنوایی و دانش فراشناختی) با شایستگی ریاضی در کودکان پیش دبستانی است. جامعۀ آماری پژوهش، 199 کودک 5 تا 6 ساله پیش دبستانی شهر اصفهان بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و بررسی شدند. ابزاهای پژوهش عبارت بودند از:1. مقیاس شایستگی ریاضی کودکان اوترخت، 2. آزمون توانایی شمارش، 3. آزمون توجه بصری، 4. آزمون توانایی های فراشناختی، 5. درک مطلب خواندن. نتایج پژوهش نشان داد که توانایی شمارش 0/49، دانش فراشناختی 0/46، توجه بینایی 0/41، درک شنوایی 0/38 پیش بینی کننده شایستگی ریاضی در کودکان است. پیشنهاد می شود که مربیان کودکان پیش دبستانی، مهارت های را فوق در کودکان تقویت کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation the relation of counting capability, visualizing, hearing perception and meta-cognitive knowledge with mathematical competence in preschool children in the city of Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the current research was to investigate the relation of cognitive precedent variables (counting capability, visualizing, hearing perception and meta-cognitive knowledge) with mathematical competence in preschool children in city of Isfahan. Statistical population of the study was 199 children (ages between 5 and 6 years) who were randomly selected. Research instruments were Utrecht Mathematical Competency, Counting Capability Test, Visualizing Attention Test, Meta-cognitive Abilities Test, and Reading Comprehension Test. Findings indicate that counting capability %49, meta-cognitive knowledge %46, visualizing attention %41, and hearing perception %38 predict mathematical competence in children. It is suggested that preschool coaches reinforce mentioned skills in children.                                                                                 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید رضا عریضی |
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان

احمد عابدی |
دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه اصفهان

مریم تاجی |
دبیر ریاضی آموزش و پرورش اصفهان


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_78782_1fae33a503a4a2552b38a66eb78c4ea8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438353.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات