این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۵۹-۷۸

عنوان فارسی امکان سنجی مشارکت معلمان در فرایند برنامه ریزی درسی در نظام آموزش وپرورش ایران
چکیده فارسی مقاله برنامه ریزی درسی واقع گرایانه مستلزم مشارکت کلیه نیروهای اثرگذار و درگیر در مراحل گوناگون تصمیم گیری است که در میان آن ها، معلمان از اهمیت و جایگاهی ویژه برخوردارند. معلمان به سبب آشنایی با مسائل و نیازهای دانش آموزان و مدرسه و تجربیات ارزشمندی که در سایه تعامل با یادگیرندگان به دست می آورند، مهم ترین عنصر در موفقیت برنامه های درسی هستند و درصورتی که در زمینۀ جایگاه، نقش و زمینه سازی مشارکت آن ها در تصمیم گیری های مرتبط با برنامه درسی تأملی عمیق و جامع الاطراف صورت پذیرد، اثربخشی برنامه های درسی بهبود چشمگیرخواهد یافت. مقاله حاضر که برگرفته از یک طرح پژوهشی است، ابتدا با بهره گیری از ادبیات برنامه درسی، حدود مشارکت معلمان را ترسیم کرده است، سپس با استفاده از روش تحقیق توصیفی، امکان مشارکت معلمان در برنامه ریزی درسی در ایران و نتایج و تبعات آن را مورد بررسی قرار داده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخته است که بر مبنای مقیاس لیکرت تنظیم شده است. شرکت کنندگان در پژوهش دبیران دبیرستان های مدارس تهران و کارشناسان برنامه ریزی درسی وزارت آموزش وپرورش بوده اند که بر اساس نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. نتیجه مطالعه حاضر، بیانگر قلمروهای مشارکت معلمان در برنامه ریزی درسی در ایران، عواملی که این مشارکت را تسهیل می کند و نتایج مثبت و منفی حاصل از آن است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Feasibility study of teachers contributions in curriculum processes in Iranian Education System
چکیده انگلیسی مقاله Realistic curriculum planning for schools requires the contribution of all groups, especially teachers, who influence the process of decision making in education. Since teachers have valuable experiences about school activities and are aware of the students needs and problems, they should be considered as the main important element of decision making on curriculum planning. This research has tried to show the extent, and the possibility, of teachers contribution in curriculum planning in Iran and have investigated the results of such contribution as well. A researcher-made questionnaire has been used to collect data from a sample of high school teachers in Tehran and experts of curriculum planning of the Ministry of Education concerning the extent of teachers contribution in curriculum planning, the factors which facilitate this contribution, and the positive and negative effects of it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کورش فتحی واجارگاه |
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_78751_2516dde650eb34522ea6b44169f45c52.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438378.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات