این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۹-۳۴

عنوان فارسی طراحی و اعتباربخشی الگوی نیازسنجی برنامه درسی مدرسه محور (SBCNA)
چکیده فارسی مقاله برنامه ریزی درسی: «مدرسه محور» (SBCD) مقوله ای است که در پاسخ به نارسایی ها و مسائل ناشی از برنامه ریزی درسی متمرکز به منصه ظهور رسیده است و مهم ترین دلیل شکل گیری آن، همسویی بیش تر برنامه های درسی با نیازها و مسائل موجود در سطح مدرسه و جامعه محلی است. با وجود تأکید فزاینده بر ترویج و گسترش برنامه های درسی مدرسه محور، ادبیات برنامه درسی دارای آشفتگی ها و عدم قطعیت های فراوان در خصوص جایگاه و نقش مطالعات نیازسنجی در برنامه ریزی درسی مدرسه ای است، به نحوی که به این مؤلفه مهم SBCD، نه تنها توجه کافی مبذول نشده است، بلکه کم تر مطالعه مستقلی در این زمینه می توان سراغ گرفت. مقاله حاضر که برگرفته از یک مطالعه گسترده دو ساله در این زمینه است، می کوشد تا الگوی ویژه ای را برای نیازسنجی برنامه درسی در سطح مدرسه معرفی کند که دربرگیرنده حالات و وضعیت های مختلف نیازسنجی باشد و بتوان از آن به عنوان یک راهنمای عمل استفاده کرد. الگوی مطرح شده SBCNA در حقیقت بیانگر یک قلمرو مطالعاتی جدید در برنامه ریزی درسی است. در پایان مقاله حاضر، ضمن بررسی وضعیت موجود ایران در این زمینه، راه های توجه بیش تر به نیازسنجی در برنامه های درسی مدرسه مدنظر قرار گرفته است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طراحی، اعتباربخشی، برنامه درسی مدرسه محور، الگوی نیازسنجی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کامبیز کامکاری |


محمود ابوالقاسمی |


محرم آقازاده |


زهرا گویا |


کورش فتحی واجارگاه |



نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_78716_aa81d5633514f86483dad35f096209d5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438409.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات