این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱۵-۲۴
عنوان فارسی
نظم گفتمانی در نمایشنامه مرگ یزدگرد بر اساس نظریه فرکلاف
چکیده فارسی مقاله
چکیده نمایشنامه مرگ یزدگرد شامل نظامهای گفتمانی است که در تحلیلهای اولیه قابل شناسایی نیستند. اما با تحلیلگفتمان انتقادی میتوان به سویههای اجتماعی و ایدئولوژیکی از متن دست یافت که در روشهای دیگر قابل دریافت نیستند. در مقاله حاضر سعی بر این است که با تحلیل نمایشنامه در ساحت تحلیلگفتمان انتقادی، سویهها و گفتمانهای متعارض و متضاد حاضر در آن بررسی شوند. در مقاله حاضر تلاش نویسندگان بر این بوده است که با روش نورمن فرکلاف در تحلیلگفتمان انتقادی، نظم گفتمانی یا ترکیببندی گفتمانهای مختلف با قلمرو مشترک در این نمایشنامه را تحلیل کنند. این روش که بنیان تئوریک خود را با نظریه فوکو آغاز میکند مبتنی بر اصل رابطه مستقیم بین ایدئولوژی و قدرت با زبان است. اما نورمن فرکلاف توانست با بسط نظریه میشل فوکو صورتبندیِ رابطه علمی و عملی بین زبان و مناسبات قدرت و ایدئولوژی را ممکن سازد. حاصل آنکه وجود دو گفتمان متعارض باستانگرایی و ضد باستانگرایی و نیز گفتمانهای اصالت روایت تاریخی و گفتمان نقض روایت تاریخی که در فرم و محتوای نمایشنامه وجود دارد، نظم گفتمانی این نمایشنامه را تشکیل میدهد که با دیدگاه تحلیلیِ فوق به موضوع اصلی تغییر نظام سیاسی هم در نمایشنامه و هم در زمان نگارش متن اشاره دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Order of Discourses in the Death of Yazdgerd, based on fairclough,s Theory
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Some critics believe that for analyzing a text we should rely only on the text and there is no need to go far from it to the social condition and historical events. But Michel Foucault is the agent of those who consider the text as a result of social powers. Critical discourse analysis is a method by which we can conceive social and ideological aspect of texts of all types that never can be understand in other ways. The "Discursive order" or the "orders of discourse" is a critical term presented by Norman Fairclough means the contiguity of different discourses even opposed or paradoxical. Discursive order embodies different discourses in similar fields. The theory of critical discourse analysis (CDA) is based on Michel Foucault, the French philosopher. He believed that there is a relationship between the power and ideology with language and it can be found even in advertisements, essays, clinical recipe and artistic texts like poems, stories and literature as a whole. Fairclough expanded this idea and established a practical and systematic framework based on linguistic by which we can understand the juncture between power and ideological analogy with the language. In this essay we have chosen an Iranian play named "the death of Yazdgerd" written by Bahram Beizaee for analyzing in this method. This play is about "Yazdgerd", the king of Sasani dynasty who escapes because of Arab's assaulting and refuges to a mill and is killed by the miller. This is the historical narration about Yazdgerd, but we see many different possibilities about the end of Yazdgerd in the play. The miller, his wife and his daughter plays different stories about the king which we cannot distinguish which one is true. The idea about the splendid history of the Iranian kings and also the opposite opinion of this which is about the injustice of those kings configures two discourses: the discourse of royalty and majesty of the past history of kings and the discourse of opposing with the past and welcoming to the changes. The play is written in 1967 which is simultaneous with the Islamic revolution in Iran. We try to compare the most dominant discourses of the play with the political and social situation of the time in which the play has been written and focus about the "change" which is seen both in the play and in 1967 and falling down of the kings in the both period. The reason of this similarity in two different historical periods is the huge gap between people and the kings. So we first explains Fairclough's theory in CDA and his frameworks, then we choose the most important questions of this framework about the play and try to answer them relying some facts in the play. To find the most dominant discourses in the text which is called order of discourses and interpreting the relationships between those discourses and the main discourses in the society which are determined by the ideology and power, is our next attempt.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدباقر قهرمانی |
استاد دانشگاه/ تهران
میترا علوی طلب |
دانشجو/ دانشگاه تهران
بهروز محمودی بختیاری |
استاد/ دانشگاه تهران
نغمه ثمینی |
استادیار گروه هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jfadram.ut.ac.ir/article_70760_a0d74e9a7302fe2079010f45a3a66df8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1304/article-1304-1438425.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات