این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۸-۲۵

عنوان فارسی تأثیر آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس بر سلامت روان و میزان شادی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی آموزش شادکامی بر سلامت روان و میزان شادمانی دانشجویان بود. روش کار: در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد، ابتدا به 500 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد پرسشنامه GHQ-28 داده شد. سپس از بین دانشجویانی که از سلامت روان پایین برخوردار بودند 70 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند و به روش تصادفی به دو گروه (30 نفری با توجه به ریزش نمونه) آزمایش و گواه تقسیم شدند. سپس به هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد نیز داده شد و مورد پیش آزمون قرار گرفتند. برای گروه آزمایش، 8 جلسه 120 دقیقه‌ای آموزش شادکامی به شیوه شناختی ـ رفتاری فوردایس برگزار شد و گروه گواه به شرایط عادی زندگی خود ادامه داد. پس از اجرای جلسات آموزشی مجدداً هر دو گروه با دو پرسشنامه فوق الذکر مورد سنجش قرار گرفتند. و به منظور پایداری اثر آموزش سه ماه بعد هر دو گروه مورد پیگیری قرار گرفتند، داده‌های بدست آمده از طریق (تحلیل واریانس با اندازه‌های مکرر) تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش شادکامی به شیوه شناختی ـ رفتاری فوردایس موجب افزایش سلامت روان، و شادکامی دانشجویان شده است (05/0 )، این نتایج در مرحله پیگیری نیز برقرار بود، ولی آموزش شادکامی در افزایش سلامت روان، و شادی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری نشان نداد و تأثیر آموزش شادکامی به عنوان متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته با توجه عامل جنسیت معنادار نبود. نتیجه گیری: آموزش شادکامی بر سلامت روان و میزان شادمانی دانشجویان مؤثر بود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شادکامی، شناختی ـ رفتاری ـ سلامت روان، شادی

عنوان انگلیسی The Effect of Happiness Training on Students’ Mental Health and Level of Happiness Based on Fordyce Cognitive-Behavioral Technique
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of the present study is the influence happiness training on students' mental health and level of happiness. Methods: A pre-test post-test method with control group is applied in the present work. At first, the GHQ-28 questioner is given to 500 students. Afterwards, 70 students have been chosen randomly among those that have had low mental health. They have been divided into two groups of the experimental and control groups (each group has had 30 participants due to sample attrition). Then, the Oxford Happiness questionnaire is given to both groups and they were pre-tested. An 8 session course of happiness training based on Fordyce cognitive-behavioral technique (the duration of each session was about 120 minutes) is presented to the experimental group and the participants of the control group have continued their normal lives. After presenting the training sessions, both groups have taken the post-test. Moreover, for checking the sustainability effect of the training program, both groups have been followed up after three months. The obtained results have been analyzed using analysis of variance with repeated measure. Results: The results have shown that happiness training based on Fordyce cognitive-behavioral technique has increased the students' mental health and level of happiness (p≤0.05). The same results have been obtained in the follow up stage. However, happiness training does not have any significant difference in the increase of mental health and level of happiness between male and female students. Therefore, the influence of happiness training as an independent variable on the dependent variables has not been significant considering gender factor. Conclusions: Happiness training has been effective on the students' mental health and level of happiness.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره رئیسی | Zohre Reese
Assistant Professor, Department of Psychology, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran
استادیار گروه روان شناسی واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-897-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-1439314.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات