این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مقایسه درک ترکیبات استعاری بین دانشآموزان آسیب دیده شنوایی با دانشآموزان شنوا در مقطع راهنمایی
چکیده فارسی مقاله
هدف: آسیب شنوایی شایع ترین نقص هنگام تولد است. بسیاری معتقدند افراد آسیب دیده شنوایی از مشکلات زبانی از جمله درک استعاره ها رنج می برند. هدف مطالعه حاضر مقایسه درک ترکیبات استعاری دانش آموزان شنوا با دانش آموزان آسیب دیده شنوایی شدید مقطع راهنمایی می باشد. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و مقایسهای 50 دانش آموز شنوا و 25 دانش آموز آسیب دیده شنوایی به روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان مدارس عادی و مدارس استثنایی ویژه ناشنوایان مقطع راهنمایی انتخاب شدند. برای انجام آزمون، از دو تکلیف محقق ساخته استفاده و در ابتدا روایی محتوایی و سپس با استفاده از روش آزمون-بازآزمون، پایایی تکلیف درک واژگان غیر استعاری و تکلیف درک ترکیبات استعاری ارزیابی شد. سپس تکلیف درک واژگان غیر استعاری اجرا و چنانچه آزمودنی به بیش از 75 درصد کلمات پاسخ صحیح داده و بقیه معیارهای انتخاب نمونه را دارا بود، تکلیف درک ترکیبات استعاری اجرا می شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین نمره درک ترکیبات استعاری دانش آموزان شنوا و آسیب دیده شنوایی تفاوت معناداری وجود داشت (P< 0/001). بیشترین تعداد پاسخهای غلط دانش آموزان آسیب دیده شنوایی از نوع لفظی بود. در هیچ یک از دو گروه، میانگین پاسخهای صحیح در سه پایه تحصیلی اختلاف معناداری نداشت. نتیجهگیری: دانشآموزان آسیب دیده شنوایی در درک ترکیبات استعاری در طول 3 پایه تحصیلی رشدی نداشته و پاسخ های غلط ایشان به آزمون، حاکی از فهم لفظی ایشان از ترکیبات استعاری است. تفاوت قابل ملاحظه دانش آموزان شنوا و آسیب دیده شنوایی در درک ترکیبات استعاری نشان دهنده نیاز ویژه آنها به آموزش در این زمینه می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسیب شنوایی، شنوا، ترکیبات استعاری
عنوان انگلیسی
Comparing of Metaphoric Expressions Comprehension between Hearing Impaired Students and Normal Students of Junior High School
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Hearing impairment is the most common disability in birth. Many hearing impaired people suffer from language impairment such as metaphor comprehension. The purpose of this study is comparison of comprehension of metaphoric expressions in normal students with hearing impaired of junior high school sever. Materials & Methods: In this descriptive–analytic and comparative research, fifty hearing students and twenty five hearing impaired students were selected in a simple random sampling from normal and exceptional schools. Two researcher- made tasks have been used. At first the content validity and then with test re test reliability of non metaphoric words (r=0.724) and metaphoric expression comprehension task were determined. Then task of non metaphoric words was performed. If the subjects answered more than 75 percent of words correctly and they had all of inclusion criteria, task of metaphoric expression comprehension task was performed. Data were analyzed by statistical test such as independent sample T test and one way ANOVA. Results: There was significant difference in score of comprehension of metaphoric expressions between two groups (P< 0. 001). The most number of incorrect answers of hearing impaired students were literal. In both groups, there was no significant difference in mean score of comprehension of metaphoric expressions between three grades of junior high school. Conclusion: Hearing impaired students had no development in comprehension of metaphoric expressions in first, second and third grade of junior high school and they understand metaphoric expressions literally according to their incorrect answers. They need especial training because of their significant different with hearing students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Hearing impairment, Hearing, Metaphoric expressions,
نویسندگان مقاله
ریحانه محمدی | reyhaneh mohammadi
university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.
طاهره سیماشیرازی | tahereh sima shirazi
رضا نیلی پور | reza nili pour
مهدی رهگذر | mahdi rahgozar
عباس پورشهباز | abbas pourshahbaz
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-34&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات