این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱۷-۳۰
عنوان فارسی
نقش تشخیصی قلدری و هوش اخلاقی در احتمال خودکشی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر سنندج در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: قلدری و هوش اخلاقی از عوامل مهم تأثیرگذار بر احتمال خودکشی دانشآموزان به شمار میروند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش قلدری و هوش اخلاقی به عنوان پیشبینهای احتمال خودکشی دانشآموزان انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر سنندج در سال تحصیلی 97-1396 بود که 641 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای احتمال خودکشیCull وGill (2002)، قلدری Illinois (2001) و هوش اخلاقی Lennick و Kiel(2011) استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل تشخیصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای تحلیل تشخیصی، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد (05/0P<) که طبق این تابع مؤلفه درستکاری (835/0- r=) دارای بالاترین توان در تمایز دو گروه از دانشآموزان بود. مؤلفههای بعدی متمایزکننده گروهها به ترتیب دلسوزی (674/0- r=)، بخشش (674/0- r=)، قربانی (274/0 r=)، زد و خورد (287/0 r=) و قلدری (224/0 r=) بودند. همچنین، نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که همه دانشآموزان با احتمال خودکشی پایین با بالاترین درصد تشخیص (100 درصد) به درستی از سایر دانشآموزان مجزا شده اند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان دهنده اهمیت مؤلفههای قلدری و هوش اخلاقی در امکان تمایزگذاری بین دانشآموزان با احتمال خودکشی بالا و پایین بود. بنابراین، پیشنهاد میگردد در سیاستگذاری و برنامهریزی برای کاهش احتمال خودکشی دانشآموزان، کاهش قلدری و ارتقاء هوش اخلاقی مورد توجه ویژه قرار گیرد. واژههای کلیدی: احتمال خودکشی، قلدری، هوش اخلاقی، دانشآموزان، تشخیص، سنندج
کلیدواژههای فارسی مقاله
احتمال خودکشی، قلدری، هوش اخلاقی، دانشآموزان، تشخیص، سنندج
عنوان انگلیسی
Discriminative Role of Bullying and Moral Intelligence in Suicide Probability among High School Students of Sanandaj City in the 2017-2018 Academic Year: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Bullying and moral intelligence are considered as important factors affecting the probability of suicide among students. Therefore, The aim of this study was to determine the role of bullying and moral intelligence as a predictor of suicide probability among students. Materials and Methods: This study was a descriptive study. The statistical population included second high school female and male students of Sanandaj city who were studying in the academic year 2017-2018. A sample of 641 students was selected by the cluster random sampling method. Suicide probability scale (SPS) (Gill and Cull, 2002), Illinois bullying scale (IBS) (2001) and Lennick and Kiel's moral intelligence questionnaire (2011) were used to collect data. Data were analyzed using discriminant analysis test. Results: The results of the discriminant analysis led to a significant recognition function (p< 0.05) that according to this function, the component of honesty (r= -0.835) was in the highest discrimination power between the two groups of students. Subsequent discriminative components of the groups were sympathy (r -0.674), forgiveness (r -0.674), victim (r= 0.274), fight (r= 0.287) and bullying (r= 0.224) . Also, the results of the discriminant analysis showed that all students with low suicide probability were correctly discriminated from other students with the highest percentage of detection (100%). Conclusion: The results of this study indicated the importance of the components of bullying and moral intelligence in the possibility of distinguishing between students with high and low suicide probability; therefore, it is recommended that in any planning for the reduction of the probability of suicide among students, attention be drawn to decreasing bullying and promoting moral intelligence. Key words: Suicide probability, Bullying, Moral intelligence, Students, Discriminant, Sanandaj Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical [j1] approval: The Ethics Committee of Azerbaijan Shahid Madani University approved the study[12] . How to cite this article: Shahbaziyan Khonigh A, Hasani O, Rashbari Dibafar M. Discriminative Role of Bullying and Moral Intelligence in Suicide Probability Among High School Students of Sanandaj City in the 2017-2018 Academic Year: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2019; 18 (1): 17-30. [Farsi] [j1]کد اخلاق؟؟؟؟؟؟؟ [12]شهر نویسنده سوم ظاهرا باید تهران باشد ولی در قسمت فارسی هم تبریز نوشته شده است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آرش شهبازیان خونیق | A. Shahbaziyan Khonigh
Azarbaijan Shahid Madani University
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
امید حسنی | O. Hasani
Azarbaijan Shahid Madani University
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
محمد رشبری دیبافر | M. Rashbari Dibafar
the Islamic Azad University Central Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3385-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-1442253.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات