این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۷۱-۸۶

عنوان فارسی بررسی اموج مغزی و عمل‌کرد حافظه آینده‌نگر زمان‌محور در دانش‌جویان دانشگاه کردستان در سال ۹۵-۱۳۹۴: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: حافظه آینده­نگر، توانایی شناختی به خاطر سپردن برای انجام اعمال خاص در برخی زمان­ها در آینده می‌باشد. عملکرد حافظه آینده­نگر در زندگی روزمره بسیار حیاتی است، لذا هدف پژوهش حاضر تعیین امواج مغزی و عمل­کرد حافظه آینده­نگر زمان­محور دانش­جویان دانشگاه کردستان در سال 95-1394 بود. مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دانش­جویان دانشگاه کردستان (دانشکده­های علوم انسانی و اجتماعی، ادبیات و زبان خارجه، علوم پایه، کشاورزی) در سال تحصیلی 95-1394 بودند. ابتدا تعدادی از دانش­جویان دانشگاه کردستان برای شرکت در پژوهش، با شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب و از بین آنها 70 نفر از دانش­جویان که تمایل به شرکت در پژوهش داشتند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. با توجه به هدف پژوهش، پس از تحلیل نتایج اولیه، نتایج مربوط به 55 نفر (22 نفر با عمل­کرد حافظه آینده­نگر زمان­محور بالا و 33 نفر با عمل­کرد حافظه آینده­نگر زمان­محور پایین) مورد ارزیابی قرار گرفت. از ابزار کامپیوتری حافظه آینده­نگر زمان­­محور و از دستگاه ProComp 2 Biofeedback System برای ثبت امواج مغزی استفاده شد. داده­ها با استفاده از آنالیز واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که افراد با حافظه آینده­نگر بالا در مقایسه با افراد با حافظه آینده­نگر پایین از طول موج آلفای بالاتری برخوردار هستند (05/0>p). نتیجه­گیری: یافته­های پژوهش حاضر وجود تفاوت در موج آلفای دانش­جویان با عمل­کرد حافظه آینده­نگر را نشان می‌دهد. احتمالاً بررسی امواج آلفای مغزی افراد با شکایت حافظه و یا مسن، می­تواند موجب تشخیص سریع­تر شروع اختلالات حافظه شده و زمینه مداخلات زودتر را فراهم می­کند. واژه­های کلیدی: حافظه، آینده­نگر، زمان­محور، امواج مغزی، دانش­جویان، کردستان  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حافظه، آینده­نگر، زمان­محور، امواج مغزی، دانش­جویان، کردستان

عنوان انگلیسی Survey of Brain Waves and Time-Based Prospective Memory Performance in University Students of Kurdistan in 2015-2016: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Prospective memory refers to the ability of remembering some special tasks in the future. Prospective memory performance is very crucial for daily life. Therefore, the current study aimed to determine brain waves and prospective memory performance among Kurdistan university students in 2015-2016. Materials and Methods: In this descriptive study, the statistical population included all Kurdistan University students in 2015-2016 (Humanities and Social Sciences, Foreign Languages and Literature, Basic Sciences and Agriculture faculties). First some students were selected through convenience sampling and among them 70 ones, who desired to participate in the study, were evaluated. According to computerized Time-Based Prospective Memory performance score, the participants were divided to two groups: high performance group (N:22) and low performance group (N:33). Brain waves was recorded with ProComp 2 device. Data were analyzed with Multivariate analysis of variance. Results The results showed that individuals with high prospective memory score had higher amount of alpha waves compared to individual with low prospective memory (p< 0.05). Conclusion: The results indicated the differences between individuals with high and low score of Time-Based Prospective Memory performance. So evaluating brain waves of old people or people with memory complaints can probably lead to facilitating memory problems diagnosis and providing the ground for immediate interventions.. Key words: Memory, Prospective, Time-based, Brain waves, Students, Kurdistan   Funding: This research was funded by University of Kurdistan, Iran. Conflict of interest: None declared. Ethical [j1] approval: The Ethics Committee of University of Kurdistan approved the study.   How to cite this article: Mosalman M, Sohrabi A, Dadjoo M. Survey of Brain Waves and Time-Based Prospective Memory Performance in University Students of Kurdistan in 2015-2016: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2019; 18 (1): 71-86. [Farsi]    [j1]کد اخلاق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهسا مسلمان | M. Mosalman
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،

احمد سهرابی | A. Sohrabi
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان

محسن دادجو | M. Dadjoo
دکتری روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3164-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-1442257.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مغز و اعصاب داخلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات