این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثیر آموزش گروهی والدین کودکان ۴ تا ۱۰ ساله مبتلا به اختلال نقصان توجه-بیشفعالی بر اختلالات رفتاری فرزندانشان
چکیده فارسی مقاله
هدف: اختلال نقص توجه – بیش فعالی شایعترین اختلال عصبی رفتاری دوران کودکی می باشد که برای بهبود تعاملات اجتماعی و عاطفی ایشان به مداخلات روانی اجتماعی نیاز است و یکی از تأثیرگذارترین این برنامه ها آموزش گروهی والدین می باشد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر برنامه آموزش گروهی والدین بر میزان اختلالات رفتاری کودکان دچار نقص توجه- بیشفعالی می باشد. روش بررسی: در این مطالعه شبه تجربی 54 کودک 4 تا 10 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه- بیشفعالی، از بین مراجعهکنندگان به 7 مرکز کاردرمانی سطح شهر تهران بهروش ساده و در دسترس انتخاب و به طور تصادفیتعادلی به دو گروه شاهد و مداخله اختصاص یافتند. علاوه بر برنامه های کاردرمانی و دارودرمانی مشترک در هر دو گروه، به مادران کودکان گروه مداخله، به مدت 8 جلسه دو ساعته و بهصورت هفتگی برنامه آموزش گروهی والدین طبق دستورالعمل فرزندپروری مثبت ساندرز (2005) ارائه شد. ابزار گرد آوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه 48 سئوالی مقیاس ردهبندی والدین کانرز بود. دادههای حاصل به وسیله آزمون های آماری مجذور خی، تی زوجی، تی مستقل و آنالیز کوواریانس تحلیل شد. یافتهها: علی رغم بهبود معنادار هر دو گروه در ارزیابی درونگروهی قبل و بعد، میزان کاهش نمرات خرده مقیاس های رفتاری سلوک (P< 0/001)، اضطراب (P< 0/001)، شاخص بیشفعالی (P=0/016) و نمره کل پرسشنامه (P< 0/001) در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد معنادار بود. در حالی که در خرده مقیاس های یادگیری (P=0/052)، تکانشی بیش فعالی (P=0/267) و مشکلات روانتنی (P=0/526) تغییر معناداری ایجاد نشد. نتیجهگیری: آموزش گروهی والدین کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی در کاهش میزان اختلالات رفتاری و اضطرابی ایشان تأثیر گذار است و این مداخله می تواند در کنار برنامه های دارودرمانی و کاردرمانی سودمند واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of Group Parent Management Traning on Behavioral Disorders of Children with Attention Deficit-Hyoeractivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is the most common psychiatric disorders of childhood and adolescence. Psychosocial interventions such as group parent management training are needed, for children's behaviors and parent – child interaction. The aim of this study is to investigate the effect of group parent management training on behavioral disorders among children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Materials & Methods: In this interventional and quasi experimental study, fifty four children with ADHD were selected from seven mental occupational therapy clinics of Tehran city.They were assigned into two Equal groups and all of them received routine occupational therapy and medication. Parent management training program by using positive parenting program (triple p) manual (Sanders 2005) was added to the Intervention Group program. These sessions lasted 2 hours a week for 8 weeks. Data collection tools were 2 questionnaires: Demographic questionnaire and Conners Parent Rating Scale (CPRS 48). Statistical snalysis of data was done by chi square ,Independent T test, Paired T test and analysis of covariance. Results: Although both groups showed significant improvement in all subscales of behavioral questionnaire (CPRS) pretest, improvement of intervention group score was more significantly than control group in conduct subscale (P< 0.001), anxiety (P< 0.001), hyperactivity index (P=0.016) and total score (P< 0.001). But in psychosomatic subscale (P=0.526 ), learning subscale (P=0.052) and impulsion and hyperactivity subscale (P=0.267) there was no significant difference between two groups. Conclusion: Group parent management training is significantly effective in decreasing behavioral disorders and anxiety status of children with attention deficit hyperactivity disorder and this psychosocial intervention could be used as an effective complementary method beside medication and occupational therapy programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پارسا هوش ور | parsa houshvar
university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.
فاطمه بهنیا | fatemeh behnia
کتایون خوشابی | katayoun khoushabi
هوشنگ میرزایی | houshang mirzaei
مهدی رهگذر | mehdi rahgozar
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-26&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات