این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آمایش جغرافیایی فضا، جلد ۴، شماره ۱۲، صفحات ۱۲۳-۱۴۸

عنوان فارسی تحلیل مکانی- فضایی جابه جایی و ماندگاری فارغ التحصیلان دانشگاهی روستاها در پویش نظام آموزش عالی. مطالعه موردی: مراکز پیام نور شرق گلستان
چکیده فارسی مقاله از آنجایی که در مطالعات جغرافیایی، تبیین روابط فضایی- مکانی پدیده‌ها جایگاه خاصی دارد، آگاهی از نقش فاصله‌ محل سکونت در انتخاب محل تحصیل و همچنین وضعیت ماندگاری دانشجویـان پس از فارغ‌التحصیلی در روستاها، اهمیت خاصی دارد. نوع تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی-توسعه‌ای و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است. هدف از تدوین این مقاله «تحلیل فضایی-مکانی محل تحصیل و مهاجرت فارغ‌التحصیلان در نواحی روستایی» است. قلمرو مکانی تحقیق، ناحیه‌ شرقی استان گلستان و قلمرو زمانی آن سال‌های 90-1370 است. جامعه آماری (2265 نفر) را فارغ‌التحصیلان روستایی ناحیه‌ی یادشده تشکیل می‌دهد که حجم نمونه طبق فرمول کوکران، 205 نفر برآورد و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج نشان داد که: 1- بین انتخاب محل تحصیل با فاصله‌ی محل سکونت و شدت جریان جابه‌جایی، رابطه‌ی معناداری وجود دارد؛ اما چون مقدار Sig=0.05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی -Spatial-Local Analysis of Mobility and Persistence of College Graduates in the Dynamics of Rural Higher Education System. Case Study: Payam-e-Noor University Centers, Payam-e-Noor Centers in the East
چکیده انگلیسی مقاله As the study of geography, spatial relationships of phenomena owns a special place in geographical studies recognized the role of distance between study and stay places as well as residing of graduated individuals in rural settlements which is an important issue. The present paper aims to analysis of spatial dimensions of study places and migration of university graduates in rural areas. The study area is east part of Golestan province in Iran and time span of the study is from 1991 to 2011. Statistical sample includes university graduates of the mentioned area. Based on its objective, the present study is an applied-expansion research which is done by a descriptive-analytical method. Required data are collected using a researcher-created questionnaire. The size of sample was 205 persons selected randomly by Cochran method. The findings: 1-There are no significant relationships between the study place (university centers) and residential place. Because Sig=0.05-If there is not any Payam-e-Noor Centers, the number of people who have left school is greater as the distance to cities would be longer. Spearman test showed it as a significant relationship with 99% and Sig=0.000. -The stay indicator of population in study area shows that totally 58% of graduated persons remain and live in their rural areas. This figure is somehow greater for men in compare to women. -Given the fact that there is a job in their home village, the willingness of “staying in village” as well as “returning to village” for 80% of respondents was more than average
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالحمید نظری |
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور

جواد عادلی |
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی و مدرس دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://gps.gu.ac.ir/article_7507_a1c1626b7d6a687f6ad33281ccd20270.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات