این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آمایش جغرافیایی فضا، جلد ۳، شماره ۷، صفحات ۱-۲۳

عنوان فارسی بررسی سطح کیفی خدمات گردشگری و تأثیر آن در جذب گردشگر در مناطق روستایی
چکیده فارسی مقاله به منظور دستیابی به اهداف توسعه گردشگری در مناطق روستایی، ارتقای سطح کیفی این خدمات برای توسعه خدمات فیزیکی و فرهنگی گردشگری روستایی، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. با توجه به وجود امکانات و توان‌های گردشگری برای توسعه گردشگری در روستاهای هدف در محور یاسوج – شیراز، بررسی سطح کیفی خدمات مرتبط ضروری است. مقاله حاضر سعی دارد سطح کیفی ابعاد مختلف خدمات گردشگری را بررسی کند و تاثیر آن را در جذب گردشگر در هشت روستای هدف محور شیراز – یاسوج تعیین نماید. روش تحقیق مقاله توصیفی- تحلیلی و همبستگی بوده جمع آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه در حجم نمونه 338 نفر انجام شده است. و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Spss و رتبه بندی سطح کیفی خدمات در روستاهای مورد نظر با فن تصمیم گیری چند معیاره برنامه ریزی توافقی و تاپسیس انجام شده است. بر اساس آزمونt استیودنت، سطح کیفی خدمات در سکونتگاه‌های هدف گردشگری بالاتر از حد مورد انتظار ارزیابی شده است. براساس آزمون همبستگی اسپیرمن، بین سطح کیفی خدمات و میزان جذب گردشگر با ضریب 747/0 و سطح معناداری 033/0 رابطه مستقیم وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد معیارهایی همچون روابط متقابل جامعه میزبان و میهمان، کیفیت مواد غذایی و آشامیدنی، ویژگی‌های طبیعی و کیفیت حمل و نقل به‌ترتیب با ضرایب تعیین 889/0، 480/0، 310/0 و 181/0 بیشترین تاثیر را بر میزان جذب گردشگر در روستاهای هدف داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluating Service Quality of Tourism and Its Effects on Tourist Attraction in Rural Areas
چکیده انگلیسی مقاله In order to reach the aim of tourism development, improvement of the quality level of services is a key element to enhance tourism in rural areas. Qualitative level of tourism services determines tourist attraction rate. In this paper, we evaluate quality level of tourism services and their effects on tourist attraction in eight villages located in Shiraz-Yasooj axis. This study is based on exploratory – descriptive, and methods of data collection are through questionnaires and population of the study is 338. Statistical methods and SPSS software were applied to determine the effect of tourism service quality on tourist attraction. Based on the results obtained from t-test in this study, service quality level in studied areas was higher than expected value. Spearman correlation test showed that there is a correlation between service quality and tourist attraction with a coefficient of 0.747 in significance level of 33%. The results of stepwise regression indicated that criteria including guest-host interaction, food and water quality, natural features and transportation quality possess the highest impact on tourist attraction, having determination coefficient of 0.889, 0.480, 0.310 and 0.181 respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا خسروبیگی برچلویی | khosrobeigi borchelouie
استادیار دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه حکیم سبزواری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)

علی اکبر تقیلو | ali akbar
استادیار گروه جغرافیای دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

حمید شایان |
دانشیار گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

حسن درویشی |
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://gps.gu.ac.ir/article_5381_e02a926712d80cebcd42b22505ccb451.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات