این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آرشیو توانبخشی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۵۹-۶۵

عنوان فارسی تعیین مشخصات روان سنجی مقیاس درجه‌بندی SNAP-IV، اجرای والدین
چکیده فارسی مقاله هدف: پرسشنامه SNAP-IV، مقیاسی جهت تشخیص و درجه‌بندی اختلال بیش‌فعالی – کمبود توجه است که توسط سوانسون، نولان ‌و پلهام تألیف شده است. هدف از این پژوهش تعیین مشخصات روان سنجی این آزمون در جامعه کودکان 7 تا 12 سال شهر تهران بر اساس نظرات والدین است. روش بررسی: پژوهش توصیفی حاضر از نوع مطالعات متدولوژیک، کاربردی و اعتبارسنجی است. از جامعه کودکان تهرانی، نمونه‌ای به حجم 1000 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و سپس از مادران این کودکان خواسته شد طبق مقیاس SNAP-IV، کودک خود را ارزیابی کنند. 686 پرسشنامه بطور کامل پاسخ داده شد و مابقی بعلل مختلف و نقص‌های موجود حذف گردید. بدین ترتیب حجم نمونه‌ نهایی 686 نفر بود. 30 نفر از اعضاء نمونه مجدداً یک ماه پس از اجرای اصلی، مورد آزمون قرارگرفتند. همچنین مصاحبه بالینی نیز روی 30 نفر از نمونه‌ها انجام شد. جهت بررسی و تحلیل داده‌‌ها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، کولموگراف – اسمیرنوف، لوین و آزمون تی برنز فیشر استفاده شد. یافته‌ها: روایی ملاکی آزمون 0/48 و طبق تحلیل عامل این آزمون دارای 3 عامل است که مجموعاً %56 واریانس را تبیین می‌کنند. روایی محتوا نیز مورد تأیید متخصصان است. ضریب پایایی بازآزمون برابر با %82، آلفای کرونباخ 0/90 و ضریب دو نیمه کردن 0/76 می‌باشد. نقطه برش در کل مقیاس و هر کدام از خرده مقیاس‌‌های کمبود توجه و بیش فعالی به ترتیب برابر با 1/57 و 1/45 و 1/9 است. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد آزمون از مشخصات روان سنجی مناسبی برخوردار است و استفاده همراه با اطمینان آن را در موقعیت‌های مختلف پژوهشی، تشخیصی و درمانی توصیه می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Determinatio of Psychometrics Index of SNAP-IV Rating Scale in Parents Execution
چکیده انگلیسی مقاله Objective: SNAP-IV rating scale to diagnosis Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) developed by Swanson, Nolan and Pelham. The aim of this study is determination of psychometrics specifications of this scale. Materials & Methods: This Descriptive research is a methodological, applied and validity assessment study. One thousand students at 7 to 12 age of primary school in Tehran city were selected by cluster sampling. Then the students mothers was asked to complete rating scale to consider behavior of their children.30 staff members of sample group were retest after one mounts. Diagnostic interview was administered at 36 members of sample group. Data were analyzed by using pearsonian correlation coefficient, Kolmogorof – Smirnoff and Behrens – Fisher T test. Results: Criterion validity was 48%, factor analysis was detected 3 factors that explain 56% of the total variance. Reliability coefficient was 82% . internal consistency coefficient was 90% and split –half coefficient was 76%, Cut-off point in scale and subscales was 1.57,1.47 and 1.9 respectively. Conclusion: The SNAP-IV Rating scales have fit psychometrics specifications. Therefore, it is useable in various diagnostic and therapeutic conditioning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدجلال صدرالسادات | seyyed jalal sadrosadat


زهرا هوشیاری | zahra houshyari
department of psycjometry, islamic azad university, beanch of marvdasht, shiraz, iran.
گروه روانسنجی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، شیراز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)

رضا زمانی | reza zamani


لیلا صدرالسادات | leila sadrosadat



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-175&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات