این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آمایش سرزمین
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۸۳-۳۰۷
عنوان فارسی
پیوندهای روستاییـ شهری، شبکه بازارهای دورهای و توسعه ناحیهای (مورد مطالعه: سکونتگاههای پیرامونی کلانشهر تهران)
چکیده فارسی مقاله
پیوندهای روستایی ـ شهری در قالب شبکههای تعاملی منطقهای طی دو دهه اخیر، بهویژه در متون جغرافیایی تجزیهوتحلیل شده است. در حوزه پیوندهای اقتصادی، میتوان شبکه بازارهای دورهای را یکی از مهمترین بازارها قلمداد کرد که در شرایط پایدار اجتماعی ـ اقتصادی به عملکردهای دوسویه و مثبت منجر میشود. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش شبکه بازارهای دورهای در توسعه ناحیهای در پیرامون کلانشهر تهران است. این تحقیق به شیوه توصیفی ـ تحلیلی با شرکت 199 غرفهدار و 384 خریدار در 49 بازار دورهای پیرامون کلانشهر تهران انجام گرفت. برای سنجش عوامل مؤثر بر شکلپذیری شبکه بازارهای دورهای، پنج شاخص اندازه جمعیت، سهم عمدهفروشان شهری، سهم فروشندگان دورهگرد شهری و روستایی، سهم محصولات کشاورزی و غیرکشاورزی و سهم شبکه حملونقل درونناحیهای انتخاب شد. نتایج نشان داد اندازه جمعیت و ایفای نقش همگرای فروشندگان دورهگرد شهری و روستایی در ارتباط با گسترش شبکه حملونقل درونناحیهای در برپایی و دوام شبکه بازارهای دورهای روستایی ـ شهری و توسعه ناحیهای اثرگذار است. توجه به ارتقای شاخصهای سهم عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و غیرکشاورزی روستایی به این بازارها به منظور توسعه متوازن روستایی ـ شهری پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Rural -Urban linkages: periodic markets network and regional development Case Study: Surrounding settlements of Tehran metropolis
چکیده انگلیسی مقاله
During last two decades, rural-urban linkages in the form of regional interaction networks have been analyzed particularly in the geographical literature. In respect to economic linkages, periodic markets network could be assumed as one of the most important markets. In the sustainable social- economic conditions, this can result in positive and reciprocal functions. This study aims to determine the role of periodic markets network in regional development around Tehran metropolis. In this descriptive-analytical research, 199 sellers and 384 buyers in 49 periodic markets surrounding Tehran Metropolis were studied. To measure the effective factors in the establishment of periodic markets network and regional development, five indicators such as population size, share of urban wholesalers, share of urban and rural street vendors, share of agricultural and non-agricultural products and share of intra-area and regional transportation network were chosen. Results showed that population size and the convergent role of rural and urban street vendors associated with the development of intra-area transportation network were effective in the establishment and sustainability of rural and urban periodic markets network and regional development. It is proposed to note promoting share of direct supply of rural agricultural and non-agricultural products to these markets for rural- urban balanced development.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ناصر شفیعی ثابت | shafiei sabet
استادیار، گروه جغرافیای انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
حسن اسماعیل زاده |
استادیار، گروه جغرافیای انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://jtcp.ut.ac.ir/article_53202_7c8a1617c1c1c421478426de412ae32d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات