این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آمایش سرزمین، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۵۱-۷۸

عنوان فارسی تدوین برنامه استراتژیک توسعه گردشگری در مناطق نمونه گردشگری روستایی مطالعه موردی: روستای نمونه گردشگری هجیج در شهرستان پاوه
چکیده فارسی مقاله امروزه یکی راه­های نجات روستاها از فقر، مهاجرت، مشکلات اجتماعی و اقتصادی توسعه گردشگری در مناطق مستعد گردشگری روستایی می­باشد. با توجه به این مهم، پژوهش حاضر در پی شناسایی توان محیطی منطقه نمونه گردشگری روستای هجیج و تدوین برنامه توسعه استراتژیک گردشگری با استفاده از مجموعه عوامل درونی(قوت و ضعف) و مجموعه عوامل بیرونی(فرصت­ها و تهدیدات) می­باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از لحاظ ماهیت، کاربردی - توسعه‌ای می­باشد. با استفاده از پیمایش داده­های حاصل از پرسشنامه و مطالعات میدانی به تعیین ابعاد چهارگانه تکنیک SWOT پرداخته شد. نمونه­گیری پژوهش نمونه­گیری تصادفی ساده و جامعه آماری را کارشناسان و صاحب‌نظران گردشگری استان می­باشد. یافته‌های پژوهش نشان می­دهد که در روستای هجیج تعداد قوت‌ها 11، ضعف­ها 11، فرصت­ها 12 و تهدیدات 6 مورد می­باشند. که بر اساس اولویت­بندی این عوامل S4, O2, W3 و T2دارای بیشترین امتیاز می­باشند و استراتژی­های WOو SO در اولویت‌های اول و دوم برای برنامه­ریزی گردشگری می­باشند. ارزیابی صورت گرفته در این پژوهش به تدوین برنامه توسعه گردشگری روستا هجیج انجامید که می­تواند رهگشایی برای اصلاح و بهبود وضعیت گردشگری این منطقه باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Codification of Strategic plan of Tourism Development in Rural Tourism Sample Areas Case Study: The Tourism Sample Village of Hajij in Paveh
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, tourism development in rural capable tourism sample areas is one of the ways to save the villages from poverty, immigration, social and economical problems. So, the present study identified the environmental potential of the tourism sample area of Hajij Village through using a set of internal factors (strengths and weaknesses) and the external factors (opportunities and threats) and then, codified the tourism strategic plan in this area. Accordingly, the present study was an applied-developmental research with descriptive-analytic methodology. The data from questionnaires and field studies were survived in order to determine the four dimensions of SWOT technique. The research had a simple random sampling including tourism experts and scholars in the province. The findings of the study showed that Hajij Village had 11 strengths, 11 weaknesses, 12 opportunities, and 6 threats, which according to priority of these factors, T2, W3, O2, and S4 had the most scores. In addition, WO and SO strategies were located in the first and second priority for tourism planning. This assessment leaded to codifying of tourism development program of Hajij Village, which could help the improvement of tourism status in the tourism sample area of Hajij.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی حاجی نژاد |
دانشیار دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

دانا رحیمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی توریسم، دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

زهرا تقی زاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی توریسم، دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)


نشانی اینترنتی http://jtcp.ut.ac.ir/article_35471_65a4488e390826d54dcedc81b9322a74.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات