این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۲-۲۷
عنوان فارسی
تهیه آزمون جهت بررسی تأثیر شکل و جایگاه نویسه بر خطاهای دیکته در دانشآموزان کلاس اول ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
هدف: این مطالعه به منظور تهیه آزمونی جهت بررسی تأثیر شکل و جایگاه نویسه بر خطاهای هجی کردن و تعیین روایی و اعتبار آن در پایه اول ابتدایی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی و مقطعی و از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی میباشد. جمعیت مورد مطالعه دانشآموزان کلاس اول ابتدایی (دو کلاس از مدرسه دخترانه و دو کلاس از مدرسه پسرانه) از منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که به روش غیر تصادفی و ساده انتخاب شدند. ابتدا کلمات کتاب «بنویسیم» پایه اول ابتدایی بر اساس شکل و جایگاه نویسه مورد بررسی قرارگرفته و تعدادی واژه انتخاب و برای بررسی به صاحب نظران با تخصص در حیطههای آسیب شناسی گفتار و زبان، زبان شناسی و معلمان داده شد. بر اسا س نظرات ارسالی 54 واژه از بین سایرین برای بررسی شکل و 39 واژه برای بررسی جایگاه نویسه انتخاب گردید. به منظور بررسی اعتبار (قابلیت تکرارپذیری) آزمون، کلمات یکبار توسط آزمونگر و معلم در طی دو مرحله به تفکیک به دانشآموزان یک کلاس دخترانه و یک کلاس پسرانه پایه اول ابتدایی به صورت دیکته گفته شد و یکبار نیز توسط آزمونگر در طی دو مرحله به یک کلاس دخترانه و یک کلاس پسرانه دیگر پایه اول ابتدایی به صورت دیکته گفته شد. سپس خطاهای دیکته تعیین و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که خطاهای هجی کردن در مرحله اول و دوم اجرای آزمون توسط آزمونگر، هم در شکل نویسه (P=0/12) و هم در جایگاه نویسه (P=0/16) اختلاف معنیداری ندارد، در حالیکه در بین دو مرحله اجرای آزمون توسط آزمونگر و معلم در شکل نویسه تفاوت معنیدار مشاهده شد (P< 0/01)، ولی در جایگاه نویسه با یکدیگر تفاوت معنیدار ندارند (P=0/12). نتیجهگیری: نتایج بدست آمده گواه اعتبار و پایایی داخل آزمونگر آزمون در هر دو بخش شکل وجایگاه نویسه است.اما آزمون فقط در بخش جایگاه نویسه دارای اعتبار بین آزمونگر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Test Design to Study the Effect of Grapheme Type and Location on Spelling Errors of First Grade Children
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This study has done in order to provide a test to examine the selection of grapheme kind and location on spelling errors. Materials & Methods: This study is a descriptive and cross- sectional and validity assessment research. The children were selected from the 8th territory of ministry of education (two classes from girlish school and two classes from boyish school) by non probability sampling from sample of convenience. At the first grade the words of Farsi book were analyzed based on the grapheme kind and location and some of them were selected. Different experts like speech and language pathologist, linguists and teachers scored those words. Finally 93 words were selected as words of test. They were dictated to students at first grade by the tester during 2 stages separately in one stage and the other stage the tester and the teacher do it for another group during 2 stages separately. The dictation errors were determined and data were analyzed by correlation coefficient and paired T test. Results: Findings showed that there was no significant difference between spelling test errors of first and second stage of test performance by the tester neither in kind of grapheme selection (P=0/12), nor in location of grapheme (P=0/16). There was significant difference between spelling test errors of tester and teacher test performance in kind of grapheme selection (P< 0/01), but no significant difference was seen in location of grapheme (P=0/12). Conclusion: These findings show that this test has intra rater reliability either in kind of grapheme selection or location of grapheme, but it has inter rater reliability just in location of grapheme.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا سلیمانی | zahra soleymani
department of speech therapy, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مریم کاظمی | maryam kazemi
فاطمه عواطف رستمی | fatemeh avatef rostami
شهره جلایی | shohreh jalaei
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-186&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات