این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۳-۶۸
عنوان فارسی
رابطه تحلیل فضایی با دستنویسی در دانشآموزان کمتوان ذهنی شهرری (۱۳۸۵)
چکیده فارسی مقاله
هدف: یکی از مشکلات رایج در مدارس کودکان کمتوان ذهنی اختلالات دستنویسی است. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط تحلیل فضایی و دستنویسی در دانشآموزان کمتوان ذهنی است. روش بررسی: در این پژوهش که از نوع مطالعات توصیفی مقطعی و به روش همبستگی است، کلیه 126 دانشآموز کمتوانذهنی (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سنی 9 تا 19 سال که در سال تحصیلی 85-1384 در پایههای اول تا پنجم ابتدایی در مدارس استثنایی شهرری مشغول به تحصیل بودند، به روش تمام شمار شرکت نمودند. برای همه دانشآموزان چک لیست دستنویسی محقق ساخته و نیز خردهآزمون طراحی با مکعبهای وکسلر اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، یومن ویتنی، کروسکال والیس و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: ضریب همبستگی ثانوی کندال نوع C نشان داد که بین دستنویسی و تحلیل فضایی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد (r=0/305, P< 0/0001). همچنین تحلیل فضایی با اندازه حروف نسبت به هم (P< 0/007)، با اندازه کل نوشته (P< 0/0001) و با روی خط نویسی (P< 0/0002) رابطه مثبت معنیدار دارد. نتیجهگیری: وجود ارتباط بین تحلیل فضایی و دستنویسی مبین این امر است که به منظور بهبود خوانایی دستنویسی دانشآموزان کمتوان ذهنی در مقولههای اندازه حروف نسبت به هم، اندازه کل نوشته و روی خط نویسی، مداخلات درمانی در زمینه تحلیل فضایی الزامی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل فضایی، دستنویسی، دانشآموز کمتوان ذهنی
عنوان انگلیسی
Relationship between Spatial Analysis and Handwriting in Mentally-Retarded Students of Shah-e Rey (2006)
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Handwriting difficulty is a common problem in mentally-retarded students. This article investigates the relationship between handwriting and spatial analysis. Materials & Methods: One hundred and twenty six mentally- retarded students (53 girls and 73 boys) ranging from 9 to 19 years old from two exceptional children schools in Shahr-e-Rey participated in this cross – sectional and descriptive survey. A handwriting check-list made by the researcher along with the subtest of designing with cubic from Wechsler scale (WISC-R) was executed on all of the students. Data was analyzed by using Independent T-test, U-Man Witeny, Kruskal-Wallis and Spearman correlation coefficient. Results: Correlation coefficient showed that there is a significant relationship between handwriting scores and spatial analysis scores (r=0/305, P< 0/0001). Also spatial analysis has significant relationship with size of letters in relation with each other (P< 0/007), with size of handwriting (P< 0/0001) and with writing on the line (P< 0/002). Conclusion: In order to developing handwriting legibility of mentally- retarded students in factors: size of letters in relation with each other, size of handwriting and writing on the line, the therapists must train mentally-retarded students with spatial analysis exercises.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه هداوندخانی | fatemeh hadavandkhani
department of psychology amp;amp; education exceptional children, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
هادی بهرامی | hadi bahrami
فاطمه بهنیا | fatemeh behnia
مژگان فرهبد | mozhgan farahbod
مسعود صالحی | masoud salehi
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-162&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات