این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۴
عنوان فارسی
مقایسه شیوع برتری دستی در بین دانشآموزان طبیعی و ناشنوای مادرزاد ۱۸-۱۲ ساله شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
هدف: برتری دستی، بارزترین عدم تقارن رفتاری در انسان است. اصطلاح برتری دستی به دست برتر یا به عدم تقارن عملکرد در اعمال دستی اشاره دارد. در مطالعه حاضر، مقایسه شیوع چپ دستی در بین دانشآموزان طبیعی و ناشنوا، تأثیر سن، جنسیت، و توصیه به استفاده از دست راست در اعمال تکدستی بر برتری دستی، فراوانی افراد چپدست در خانواده دانشآموزان، تأثیر برتری دستی بر توانایی زبان انگلیسی و بررسی دیدگاه افراد جامعه نسبت به چپدستان، مد نظر بود. روش بررسی: مطالعه مقطعی- مقایسهای حاضر از طریق تکمیل پرسشنامه، با استفاده از مقیاس برتری دستی ادینبورگ روی 380 نفر دانشآموز طبیعی با انتخاب احتمالی و 380 نفر ناشنوای شدید یا عمیق حسی- عصبی مادرزادی با انتخاب غیر احتمالی و هدفمند در محدوده سنی 18-12 سال در شهر تهران صورت گرفت. به جز کم شنوایی در دانشآموزان ناشنوا، افراد مورد مطالعه ، هیچ گونه بیماری یا مشکل نورولوژیک تأیید شدهای نداشتند. برای تعیین میزان و نوع کم شنوایی، به پرونده وضعیت شنوایی دانشآموزان و تأیید شنوایی شناس مدارس ناشنوایان، استناد شد. یافتهها: در مطالعه حاضر، شیوع چپ دستی در دانشآموزان طبیعی %9/7 و در ناشنوایان %10/3 و بسیار به یکدیگر نزدیک بود، و بین آنها تفاوت معناداری وجود نداشت (P=0/901, z=-1/24). در هر دو گروه دانشآموزان طبیعی و ناشنوا، اگرچه شیوع چپ دستی در پسران بیش از دختران بود، اما جنسیت و سن بر نتایج به دست آمده تأثیری نداشت (P>0/05). توصیه خانواده و یا معلمان به استفاده از دست راست، در دانشآموزان طبیعی 16 درصد و در دانشآموزان ناشنوا 0/5 درصد بود و هیچگونه توصیه اکید یا سختگیری در این زمینه، اعمال نشده بود. فراوانی افراد چپ دست، در خانواده دانشآموزان طبیعی (%22/6) نسبت به دانشآموزان ناشنوا (%13/2) بالاتر و این اختلاف از لحاظ آماری معنادار بود (P=0/003, Z=-2/976). در هر دو گروه دانشآموزان طبیعی و ناشنوا، بین راست دستان و چپ دستان در امتیازات زبان انگلیسی، تفاوت معناداری وجود نداشت (P>0/05). همچنین، در بررسی دیدگاه افراد جامعه نسبت به چپ دستان، بین دو گروه دانشآموزان طبیعی و ناشنوا، تفاوت معناداری مشاهده نشد (P=0/541, Z=-0/611). نتیجهگیری: شیوع چپ دستی در بررسی حاضر، به شیوع آن در آمریکای شمالی و اروپای غربی نزدیک بود و با آمار برخی کشورهای آسیایی تفاوت قابل توجهی را نشان داد. مشابهت مقادیر شیوع چپ دستی در دانشآموزان طبیعی و ناشنوا، فرضیه پرویک در خصوص عدم شکل گیری «برتری گوش راست» در ناشنوایان مادرزاد را تأیید نکرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparing the Prevalence of Handedness between Normal and Congenitally Deaf Students in Age Intervals of 12 to 18 Years in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Handedness is the most prominent behavioral asymmetry in human. The term of hand preference points to prefer hand or functional asymmetry in manual tasks. The items were considered in this study were: the comparison of handedness between normal and congenitally deaf students the effects of age, sex, and pressure on using right hand for unimanual tasks on handedness the frequency of left-handers among student’s families, the influence of hand preference on English language capabilities, and the point of view of people rather to left-handers have been investigated. Materials & Methods: This cross-sectional comparative study was conducted on 760 students including 380 normal students and 380 deaf students with congenital severe or profound sensory-neural hearing loss from 12 to 18 years of age by that were selected purposefully, completing Edinburg handedness inventory in Tehran. The students didn’t have any confirmed diseases or neurological disorders, except hearing loss in deaf student. Data were gathered through the completion of the Edinburg Handedness Inventory by the students. The student’s aural records and also the confirmation of the audiologist in the deaf schools were considered in order to determine the kind and degree of hearing loss. Results: The prevalence of left-handedness among normal (9.7%) and deaf (10.3%) students were near to each other, and there was no significant difference between them (P=0.901, z=-1.24). The prevalence of left-handedness was higher in boys rather than girls, but there was no significant influence of sex and age on results (P>0.05). The family and/or teacher pressure for using right hand was 16.0% in normal students and 5.0% in deaf students, and they didn’t report any strict pressure or severity regard this mater. The frequency of left-handers was higher among family of normal students (22.6%) than deaf students (13.2%), and the difference between them was significant statistically (P=0.003, Z=-2.976). In both normal and deaf students, there was no significant difference between left and right-handers relate to English language ability (P>0.05). Regarding point of view people relate to left-handers, there was no significant difference between normal and deaf students (P=0.541, Z=-0.611). Conclusion: In present study, the prevalence of left-handedness was near to it’s prevalence in North-America and Western Europe, and revealed considerable difference with statistics of some Asian countries. The sameness of left-handedness prevalence in normal and deaf students, didn’t confirm the Previc’s hypothesis regard no differential ear sensitivity or advantage in congenitally deaf persons.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا جعفری | zahra jafari
department of neurisciences, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه علوم اعصاب، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
حسین کریمی | hossein karimi
علی حسین سازمند | alihossein sazmand
سعید ملایری | saeed malayeri
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-8&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات