این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۵، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۲۲

عنوان فارسی آموزش خود‌سازماندهی خواندن از طریق اجرای یک مدل یادگیری خود‌سازماندهی‌شده: تاثیر آن بر خواندن تحت‌اللفظی و انتقادی در انگلیسی
چکیده فارسی مقاله خود‌سازماندهی‌ عبارت ‌است از توانایی تنظیم افکار و اعمال برای رسیدن به اهداف. بر این‌ اساس، یادگیری خود‌سازماندهی‌شده دربردارنده برنامه‌ها و رفتارهایی برای نیل‌ به اهداف یادگیری است. این مطالعه تأثیر آموزش یک مدل یادگیری خود‌سازماندهی‌شده به فراگیرندگان انگلیسی به‌عنوان زبان‌خارجی را برمهارت خواندن تحت‌اللفظی و انتقادی آنان بررسی‌می‌کند. هدف دیگر این تحقیق، بررسی این ‌نکته است که آیا سطح مهارت زبانی شرکت‌کنندگان می‌تواند اثر آموزش خود‌سازماندهی را تعدیل ‌کند. استراتژی‌های خود‌سازماندهی خواندن به دو گروه آزمایش آموزش‌ داده ‌شد، اما دو گروه کنترل، خواندن را به‌صورت سنتی و متداول آموزش‌ دیدند. داده‌های تحقیق ازطریق آزمون خواندن تست مهارت های علمی در سطح کالج (کلست) جمع‌آوری‌ شد که شامل دو بخش خواندن تحت‌اللفظی و انتقادی است. تحلیل آماری نشان‌ داد که آموزش خود‌سازماندهی خواندن‌ در انگلیسی می‌تواند خواندن تحت‌اللفظی و انتقادی را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشد، اما سطح مهارت زبانی تاثیر آموزش خود‌سازماندهی را تعدیل ‌نمی‌کرد. این یافته‌ها می‌تواند انگیزه‌ای برای مدرسان باشد تا برای بهبود مهارت خواندن تحت‌اللفظی و انتقادی زبان‌آموزان از استراتژی‌های خود‌سازماندهی درکلاس استفاده‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Impact of Training EFL Learners in Self-Regulation of Reading on their EFL Literal and Critical Reading Comprehension: Implementing a Model
چکیده انگلیسی مقاله Self-regulation is the ability to regulate one’s thoughts and actions to attain goals. Accordingly, self-regulated learning (SRL) involves plans and behaviors to achieve learning goals. With this in mind, in this study we investigated whether training English as a Foreign Language (EFL) learners on the basis of a Self-regulated Learning (SRL) model improved their literal and critical reading comprehension. The study also sought to find out whether the learners’ proficiency level could moderate the impact of self-regulation training. Two intact experimental groups were taught self-regulatory reading processes, while two control groups received the traditional, routine reading instruction. The data of the study were collected by College-Level Academic Skills Test (CLAST) reading sub-tests including both critical and literal reading comprehension parts. Statistical analyses showed that self-regulation instruction could significantly improve participants’ EFL literal and critical reading comprehension, but their proficiency level did not moderate the effectof self-regulation training. These findings can encourage EFL teachers to apply SRL strategies to reading tasks and activities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه مرشدیان |
phd candidate, payame noor university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

فاطمه همتی |
assistant professor, payame noor university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

الهه sotoudehnama |
associate professor, alzahra university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

حسن سلیمانی |
assistant professor, payame noor university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_3788_023f846444d913483a4d85b22f7932e5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات