این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۵، شماره ۲، صفحات ۱۶۱-۱۸۹

عنوان فارسی آسیب‌شناسی پیشرفت واژگانی ادراکی در زبان دوم: مطالعه موردی میکروژنتیک
چکیده فارسی مقاله مطالعه حاضر به بررسی ارزشیابی پویا در آسیب‌شناسی و بهبود توانایی ادراکی واژگان زبان‌آموزان سطح پیشرفته می‌پردازد. تعداد 50 نفر از زبان‌آموزانی که دارای اولین مدرک سطح متوسط دانشگاه کمبریج (FCE) بودند در آزمون سطح‌بندی دانش واژگان شرکت کردند. از میان این 50 نفر، 10 زبان‌آموز که دارای شرایط مشابه زبانی بودند و با واژگان جدید آشنایی نداشتند به صورت داوطلبانه در کلاس های انفرادی و خصوصی شرکت کردند. به منظور آشنایی زبان‌آموزان با واژگان جدید، متون خواندنی مورد استفاده قرار گرفت و برای ارزیابی واژگان ادراکی آنها متن پاسخ بسته به کار گرفته شد. تدریس بر مبنای رویکرد کنش متقابل در ارزیابی پویا انجام شد، و میزان پاسخگویی فراگیران بر اساس رویکرد میکروژنتیک مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که برای دستیابی به تصویر کلی از توانایی‌های فراگیران صرفا نمره‌های کسب شده توسط آنها کافی نیستند. نمره‌های داده شده در ارزیابی حین تدریس برای عملکردهای تشخیصی و شناسایی حیطه های دشوار و بهبود دانش واژگان ادراکی زبان آموزان نقش بسزایی دارد. همچنین بررسی نمرات نشان داد که یادگیری همراه با نمره‌گذاری (LPS) می‌تواند واکنش احتمالی فراگیران نسبت به آموزش آینده را نیز پیش‌بینی کند. نتایج نشان می‌دهد که ارزیابی پویا نه تنها در ارائه شناخت دقیق پیشرفت واژگان ادراکی فراگیران موثر است بلکه می‌تواند اطلاعاتی را نیز در مورد آموزش و یادگیری آتی ارائه کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی پویا، تدریس، منطقه پیشرفت نسبی، انتقال، واژگان،

عنوان انگلیسی Diagnosing L2 Receptive Vocabulary Development Using Dynamic Assessment: A Microgenetic Study
چکیده انگلیسی مقاله The present study is an attempt to shed light on the effect of Dynamic Assessment (DA) on diagnosing and developing the receptive vocabulary abilities of upper-intermediate learners learning English as a foreign language. Fifty L2 leaners participated in the First Certificate in English test and completed Vocabulary Knowledge Scale. Out of 50 students, ten learners who were identified as being homogenous and were not familiar with the new vocabularies volunteered to participate in individualized tutoring sessions. Reading texts were used to make learners familiar with the target words and cloze passages were administered to assess learners’ receptive vocabulary. Mediation was provided using the interactionist approach to DA and learners’ responsiveness to mediation were studied in a microgenetic approach. The qualitative data were then coded in terms of task completion along with errors and struggles and transformed into quantitative data for analysis. The actual, mediated and transfer scores were reported to analyze learners’ Zone of Actual Development (ZAD), and the degree of the internalization of mediation. Findings of the study revealed that to have a complete picture of learners’ abilities, actual scores are not self-sufficient. Mediated scores are vital to diagnose learners’ areas of difficulties and to promote learners’ receptive vocabulary knowledge. The information from transfer scores also uncovers evidence of learning and data from Learning Potential Score (LPS) predict how learners probably respond to future instruction. Findings of the study indicate that DA is promising in presenting a fine-grained diagnosis of learners’ receptive vocabulary development while also suggesting information related to future teaching and learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالله سارانی |
university of sistan and baluchestan

مهری ایزدی |
chabahar maritime university


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_3831_c748a4e008cdd76c63a4ac9644d8dc81.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات