این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۵، شماره ۱، صفحات ۸۵-۱۱۰

عنوان فارسی توجه به کاربرد نادرست دستور زبان بصورت مستقل و خود مختار: آیا این صحت دستوری زبان فراگیران را بهبود میبخشد؟
چکیده فارسی مقاله ترویج تعاملات ارتباطی همزمان با هدایت توجه زبان‌آموزان به دستور زبان به عنوان یکی از موضوعات مورد توجه درتحقیقات فراگیری زبان دوم مورد توجه بوده است. مطالعه حاضر بر تاثیر تمرینات بازنویسی گفتار بر صحت دستوری زبان آموزان سطح متوسط زبان انگلیسی می پردازد. این پژوهش در دو کلاس سطح متوسط و دو کلاس سطح پیشرفته زبان‌آموزان (یک کلاس به عنوان گروه کنترل و کلاس دیگر به عنوان گروه آزمایشی در هر سطح آموزشی) انجام شده است. هر جلسه در طی یک دوره 20 هفته ای یک تمرین گفتاری به صورت بحث گروهی به هر چهار گروه داده شد. برای این منظور زبان‌آموزان در هر کلاس به گروه‌های سه یا چهار نفره تقسیم شدند. از زبان‌آموزان خواسته شد که مکالمه گروه خود را هر جلسه ضبط کنند. زبان‌آموزان در گروهای کنترل مکالمات ضبط شده خود را بدون انجام هیچ نوع فعالیت بعد از مکالمه به معلم خود تحویل دادند. برخلاف گروهای کنترل به گروهای آزمایشی فعالیت‌های بعد از مکالمه داده شد. به صورت انفرادی و جداگانه زبان‌‌آموزان در گروهای آزمایشی ابتدا مکالمات گروه خود را روی کاغذ پیاده کرده و سپس به صورت مستقل تلاش کردند تا اشتباهات گفتاری خود و هم‌گروهی‌شان را پیدا کنند. سپس با همکاری هم هر گروه به بحث و بررسی مجدد اشتباهات انجام شده پرداختند. نتایج نشان داد که زبان‌آموزان گروهای آزمایشی قادر به پیدا کردن و تصحیح اشتباهات گفتاری خود بودند. همچنین نتایج به دست آمده از آزمون ANOVA یک سویه نشان داد که رونویسی از گفتار و تصحیح اشتباهات خود و هم‌گروهی زبان‌آموزان تاثیر قابل‌توجهی بر صحت دستوری گفتار زبان‌آموزان گروهای آزمایشی داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استقلال، صحت دستوری، بحث و مکالمه گروهی، بازنویسی از گفتار،

عنوان انگلیسی Autonomously Noticing Incorrect Language Use: Does it Improve EFL Learners' Grammatical Accuracy?
چکیده انگلیسی مقاله Promoting communicative interactions, while simultaneously drawing students’ attention to language form, is considered as a potentially significant area of research in second language acquisition. This study focuses on the effect of transcribing task, as an autonomous noticing activity, on intermediate and advanced EFL learners' grammatical accuracy. The study was conducted in two advanced and two intermediate adult EFL classrooms, with one class in each level of proficiency serving as the control group and the other as the experimental group. Every session, over a period of 20 weeks, a classroom oral discussion task was assigned to both intermediate and advanced learners. For this purpose, learners were divided into groups of three or four in each class. Students were asked to record their groups' conversations each session. Students in the control groups gave their recorded conversations to the teacher without any post-task activity. Unlike the control groups, the students in the experimental groups were engaged in the post-task activity. Working individually, learners in the experimental groups first transcribed the recorded classroom speaking task and autonomously tried to find and correct their own and their peers' grammatical errors. Subsequently, working collaboratively, learners were engaged in further discussion and reformulation of these inaccurate utterances. The results obtained from one-way ANOVA indicated that transcription of oral output with a follow up self and peer correction significantly enhanced the accuracy of EFL learners’ oral production.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سکینه جعفری |
university of isfahan
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

سعید کتابی |
university of isfahan
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

منصور توکلی |
university of isfahan
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_3684_f03aa3bb2e9f42d6832ae916ba8cd3d9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات