این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
Journal of Teaching Language Skills
، جلد ۳۵، شماره ۱، صفحات ۱۱۱-۱۳۸
عنوان فارسی
تحلیل نوع متن و ترکیب آن در مقدمه کتابهای دانشگاهی در زبانشناسی کاربردی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر بر آن بود که سه نوع متن از مقدمه کتاب های دانشگاهی یعنی؛ سرآغاز، مقدمه و پیش گفتار را از لحاظ کاربردها و ساختارهای متنی بالقوه، آنچنان که در نظریه نوع متن توسط سویلز (1990) و باتیا (1993) استدلال شده، بررسی نماید. علاوه بر این، مطالعه فعلی بر این هدف بود که پدیده اختلاط نوع متن را به عنوان عامل بیناگفتمانی، در سراسر انواع متن فوقالذکر بررسی نماید. در انجام این کار، پردازش جز به کل به عنوان رویکردی به تجزیه و تحلیل حرکت بلاغی، به منظور دستیابی به دیدگاه نسبتا عینی از ماهیت این گونههای نوع متن مقدماتی دانشگاهی اتخاذ گردید. دادهها که شامل سه مجموعه دادهی جداگانه با تعداد کل نمونه متنی مستخرج از کتابهای درسی زبانشناسی کاربردی بودند، به منظور شناسایی اختلاف آماری محتمل در بکارگیری حرکت بلاغی در سراسر سه مجموعه دادهی مورد مطالعه، بررسی شدند. یافتههای این مطالعه، مدلهای ساختاری تقریبا مشابهی را برای سه نوع متفاوت از مقدمه کتاب دانشگاهی نمایان کرد. با این وجود، تحلیل آماری دادهها حاکی از وجود تفاوتهایی ملموس تنها در دو حرکت بلاغی بود. علاوه بر این، بررسی صناعات فراگفتمانی و ویژگیهای بلاغی در هر سه مجموعه داده، نشان داد که چگونه نویسندههای مقدمه کتاب، منابع متنی را با موفقیت به تصرف درآورده و یک هدف تبلیغاتی را با یک هدف آموزنده درآمیختهاند. یافتههای این تحقیق، نه تنها برای نویسندگان در تالیف یک بخش مقدماتی موفق برای کتابهای درسی خود در زبانشناسی کاربردی سودمند میباشد بلکه همچنین میتواند به عنوان دستورالعملهایی در راستای تغذیه آموزش انگلیسی با اهداف ویژه از نظر محتوا و طراحی برنامه درسی و نظام آموزشی استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل نوع متن، ترکیب نوع متن، مقدمه، کتابهای دانشگاهی،
عنوان انگلیسی
Genre Analysis and Genre-mixing Across Various Realizations of Academic Book Introductions in Applied Linguistics
چکیده انگلیسی مقاله
Motivated by the need to explore the introductory sections of textbooks, the present study attempted to scrutinize three realizations of academic introductions, namely, Preface, Introduction, and Foreword in terms of their functions and potential generic structures in light of Swales’s (1990) views of genre. Moreover, the study aimed to investigate genre-mixing as an interdiscursivity element across the above-mentioned texts (Bhatia, 1993). In so doing, a heuristic analysis was adopted to achieve a less biased view of the nature of the variations of introduction and to proceed systematically in developing a potential generic model. Seventy five text samples were extracted to identify the variations in exploiting the moves across the datasets under study. The findings of the study revealed almost similar schematic frameworks for the three manifestations of introductions. Moreover, examining meta-discursive and rhetorical devices across the datasets indicated the ways in which book introduction writers successfully appropriate genre resources and mix a promotional with an informative purpose.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
genre analysis, genre mixing, introduction, textbook
نویسندگان مقاله
علیرضا جلیلی فر |
shahid chamran university of ahvaz
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
زینب گلکار موسوی | golkar musavi
دانشگاه
نشانی اینترنتی
http://jtls.shirazu.ac.ir/article_3699_129d5cc3c6be1c2619e094de12262663.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات