این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
Journal of Teaching Language Skills
، جلد ۳۴، شماره ۲، صفحات ۶۹-۹۲
عنوان فارسی
تاثیر آموزش خلاصهسازی بر پیشرفت تدریجی خلاصه نویسی زبانآموزان
چکیده فارسی مقاله
خلاصهنویسی همواره با مشکلات شناختی و فراشناختی بسیاری همراه بوده است که همین امر ضرورت تدریس این مهارت را آشکار میسازد. پژوهش حاضر، برخلاف سایر پژوهشهای مرتبط، فرایند پیشرفت تدریجی این مهارت را در بین زبانآموزان ایرانی مورد بررسی قرار میدهد. برای این منظور، 41 دانشجوی زن و مرد مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات انگلیسی به مدت 8 هفته به فراگیری این مهارت پرداختند. از زبانآموزان خواسته شد در حین جلسات اول، دوم، چهارم، ششم و هشتم آموزش خلاصهای از یک متن انگلیسی بنویسند. سپس خلاصههای زبانآموزان به صورت کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفتند. از لحاظ کیفی، موارد استفاده از راهبردهای حذف، ترکیب جمله، انتخاب جمله عنوان، تبدیل نحوی، نقل بیان، تعمیم، ابداع، کپیبرداری جزیی و کپیبرداری کلی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که آموزش تاثیر مثبتی بر روی توانایی خلاصهسازی زبانآموزان داشته است. همچنین مشخص شد که عمدهترین دلیل نسخه برداری زبانآموزان از متون دیگر عدم آگاهی آنها از عواقب سرقت ادبی و عدم توانایی زبانی و خلاصهسازی آنها میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
THE IMPACT OF TEACHING SUMMARIZING ON EFL LEARNERS’ MICROGENETIC DEVELOPMENT OF SUMMARY WRITING
چکیده انگلیسی مقاله
Summary writing is associated with lots of cognitive and metacognitive complexities that necessitates instruction (Hirvela & Du, 2013). Contrary to majority of studies carried out on summarization instruction, the present study addressed the underlying processes or microgenetic developments of the Iranian EFL learners’ summary writing. To this end, 41 male and female undergraduate students received instruction on summary writing for eight weeks. They were required to write five summaries during the first, second, fourth, sixth, and eighth sessions. The participants’ summaries were analyzed holistically by the TOEFL-iBT scoring guidelines and in terms of the number of instances of deletion, sentence combination, topic sentence selection, syntactic transformation, paraphrasing, generalization, invention, minor verbatim copying, and major verbatim copying. The findings revealed that some summarization strategies like invention, syntactic transformation, and generalization are more problematic and develop at later stages. The participants gave up major verbatim copying as they obtained a full appreciation of the conventions of authorship. However, many of them still used minor verbatim copying and patchwriting in their summary writing. The results imply that the students’ lack of awareness of the consequences of plagiarism as well as their insufficient general English and summary writing knowledge culminates in plagiarism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رسول محمد حسین پور | mohammad hosseinpur
university of qom
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه قم (Qom university)
نشانی اینترنتی
http://jtls.shirazu.ac.ir/article_3531_fe78ccd730fda136ddb0932a3f0d6d27.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات