این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۴، شماره ۲، صفحات ۱۵۳-۱۸۰

عنوان فارسی بررسی موفقیت آموزشی معلمان زبان خارجی: نقش هوش معنوی
چکیده فارسی مقاله معلمان می‌توانند فرآیند پیچیده یادگیری را در آموزش بطور اعم و در آموزش زبان خارجی بطور اخص تحت تاثیر قرار دهند. به تبع آن، درک عواملی که موفقیت آموزشی معلمان زبان خارجی را تحت تاثیر قرار می‌دهد به آموزش موثر معلمان کمک شایان می‌نماید. هدف این تحقیق بررسی نقش هوش معنوی در موفقیت آموزشی معلمان می‌باشد. در این راستا، این تحقیق رابطه بین هوش معنوی و موفقیت آموزشی معلمان را از منظر زبان‌آموزان بررسی کرد. همچنین، حدی که هوش معنوی معلمان زبان خارجی می‌تواند به موفقیت آموزشی آنها کمک نماید، مورد کنکاش قرار گرفت. به همین منظور، با روش کمی-کیفی، داده‌های کمی از پرسشنامه‌هایی که به 130 معلم زبان انگلیسی و 780 زبان‌آموز زبان انگلیسی داده شد، جمع‌آوری گردید. همچنین از داده‌های مصاحبه با 45 معلم زبان انگلیسی و مشاهدات کلاسی و تجزیه و تحلیل برنامه درسی برای سه سویه‌سازی داده‌ها استفاده گردید. نتایج ضریب همبستگی حاکی از وجود رابطه مثبت معناداری بین هوش معنوی معلمان و موفقیت آموزشی آنها داشت. همچنین، تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از تاثیر معنادار و نسبتاً بالای سه مولفه هوش معنوی (خود درکی متعالی، تجربه معنوی و شکیبایی) در موفقیت معلمان بود. تحلیل متعاقب کیفی نشان داد که معلمان با هوش معنوی بالاتر مسوولیت‌پذیرتر، با شهامت‌تر، خلاق‌تر، با اعتماد به‌نفس‌تر و آگاه‌تر و در رابطه بین- فردی موفق‌تر و کم اضطراب‌تر در کسب اهداف آموزشی خود بودند. نتایج تحقیق حاکی از این است که هوش معنوی بالا به معلمان در افزایش موفقیت آموزشی آنها و به تبع آن به موفقیت زبان‌آموزان کمک می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، موفقیت آموزشی، معلمان زبان خارجی،

عنوان انگلیسی INVESTIGATING L2 TEACHERS’ PEDAGOGICAL SUCCESS: THE ROLE OF SPIRITUAL INTELLIGENCE
چکیده انگلیسی مقاله Teachers can influence the complex process of learning in education, in general, and in second/foreign language (L2) learning in particular. In this light, understanding the factors influencing teachers’ pedagogical success can help L2 teachers achieve more effective teaching. This study then investigated the role of spiritual intelligence (SI) in L2 teachers’ pedagogical success. In so doing, it explored the relationship between teachers’ SI and their L2 pedagogical success assessed by students. Additionally, it examined the extent to which SI could contribute to L2 teachers’ pedagogical success. To these ends, following a sequential mixed-methods design, quantitative data were gathered through Spiritual Intelligence Questionnaire (SIQ) and Characteristics of Successful Teachers’ Questionnaire (CSTQ) from a sample of 130 EFL (English as a foreign language) teachers and 780 EFL learners respectively. Semi-structured interviews with 45 EFL teachers, classroom observation, and syllabus analysis were also used to triangulate the qualitative data. The results of Pearson product correlation coefficients revealed a significant and positive relationship between SI and L2 teachers’ pedagogical success. Also, multiple regression indicated a unique and moderately high contribution of three components of SI (transcendent self-realization, spiritual experiences, and patience) to the teachers ‘pedagogical success. Moreover, follow-up qualitative analysis indicated that the more spiritually intelligent teachers were more responsible, courageous, creative, confident and conscious; they were better at interpersonal relationship and less anxious about pursuing their educational goals. Such findings imply that high level of SI can help L2 teachers promote their success and, in turn, improve their students’ L2 achievement in classroom.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله spiritual intelligence, pedagogical success, L2 teachers

نویسندگان مقاله علی روحانی |
english department, faculty of literature amp;amp;amp; humanities, shahr-e-kord university, saman road, shahr-e-kord.

طیبه درویشی |
shahrekord university


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_3529_f1beedc81ce16117f0fb0fc64d01f7d4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات