این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۴، شماره ۱، صفحات ۵۱-۸۱

عنوان فارسی نگرش نسبت به هنجارهای زبان انگلیسی در حلقه‌ی درحال توسعه: طراحی و اعتبارسنجی یک مدل و پرسشنامه جدید
چکیده فارسی مقاله تحقیق حاضر به شرح، طراحی و اعتبارسنجی یک مدل و پرسشنامه جدید برای بررسی نگرش زبان‌آموزان زبان انگلیسی ایرانی درباره هنجارهای بومی و غیربومی زبان انگلیسی می‌پردازد. برپایه بررسی جامع ادبیات مرتبط و مصاحبه با متخصصان حوزه زبان انگلیسی عامل تعیین‌کننده در نگرش نسبت به هنجارها شناسایی شدند. پیشنویس پرسشنامه که دارای جمله بود بر اساس عامل شناسایی شده طراحی شد. بررسی مقدماتی پرسشنامه بر اساس پاسخ های زبان‌آموز زبان انگلیسی به پرسشنامه انجام شد و آزمون آماری تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که تعداد پنج عامل به صورت صحیح شناسایی شده‌اند. برای بررسی برازش مدل ارائه شده، زبان‌آموز دیگر زبان انگلیسی به پرسشنامه پاسخ دادند و از آزمون آماری تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتیجه آزمون تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل از شاخص‌های برازش قابل قبولی برخوردار است و یا به بیان دیگر عامل‌های شناسایی شده یعنی ابزارگرایی زبانی، قابلیت ارتباط‌گیری، نسبیت فرهنگی، صیانت زبانی و اعتبار زبانیبراساس واریانس تصادفی نبوده اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Attitudes towards English Language Norms in the Expanding Circle: Development and Validation of a new Model and Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله This paper describes the development and validation of a new model and questionnaire to measure Iranian English as a foreign language learners’ attitudes towards the use of native versus non-native English language norms. Based on a comprehensive review of the related literature and interviews with domain experts, five factors were identified. A draft version of a questionnaire based on those five factors containing 40 items for assessing learners’ attitudes towards norms was designed. The draft version was piloted with a group of 273 Iranian learners and exploratory factor analysis (EFA) of the obtained data indicated that five factors could be extracted. Then the fitness of the model was checked through confirmatory factor analysis (CFA) through the administration of the questionnaire to another group of 554 Iranian English language learners. The result of CFA revealed that the model enjoyed a satisfactory level of fitness indices, meaning that the five-factor structure including linguistic instrumentalism, communicativity, ethnorelativity, language maintenance, and linguistic prestige was not due to random variance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد خطیب |
department of english language and literature, allameh tabataba amp;amp;rsquo;i university, tehran, iran

امیرحسین رحیمی |
department of english language and literature, allameh tabataba amp;amp;rsquo;i university, tehran, iran


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_3234_dc3d4ff37a2f26d38fdc290f95d23917.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات