این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۳، شماره ۳، صفحات ۱۳۵-۱۵۳

عنوان فارسی بررسی صوت شناختی تلفظ واکه های انگلیسی توسط زبان آموزان فارسی زبان
چکیده فارسی مقاله این مطالعه نتایج یک بررسی آزمایشگاهی را بر روی تولید غیربومی واکه‌های انگلیسی گزارش می‌کند. توانایی تولید نُه واکه انگلیسی آمریکایی توسط دو گروه از زبان‌آموزان فارسی‌زبان که در سطح زبان‌آموزی متفاوتی قرار داشتند، مورد بررسی قرار گرفت. صحت تولید واکه‌های زبان‌آموزان از طریق محاسبه مقادیر پارامترهای صوت‌شناختی تعیین گردید. مقادیر سازه‌های فرکانسی اول و دوم لده‌فوگد و مدیسون (1996) را برای فضای واکه‌ای انگلیسی آمریکایی به عنوان مقادیر مرجع استفاده کردیم تا با مقادیر به دست آمده از تولید زبان‌آموزان فارسی مقایسه کنیم. نتایج نشان داد که زبان‌آموزان قادر به کنترل پارامترهای صوت‌شناختی واکه‌ها به صورت بومی، حتی برای واکه‌های مشابه در هر دو زبان نیستند که این امر به دلیل مداخله‌ی نظام واکه‌ای زبان اول آنهاست. مقادیر پارامترهای صوت‌شناختی با افزایش سطح زبان‌آموزی شرکت‌کنندگان تغییر محسوسی نکرد. جالب توجه است که جایگاه تولید به دست آمده برای واکه‌های غیرمشابه، نه به نزدیکترین متناظر زبان اول و نه به مقوله بومی نزدیک بودند. نتایج به دست آمده در چارچوب مدل همانندسازی ادراکی بِست (1994) قابل تبیین است. این مدل پیش‌بینی می‌کند که زبان‌آموزان مقوله‌های آوایی جدیدی برای تقابل‌های آوایی که مشابه زبان اول‌اشان نیستند، ایجاد می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Acoustic Analysis of Persian EFL Learners' Pronunciation of English Vowels
چکیده انگلیسی مقاله This paper reports the results of an experimental study on non-native production of English vowels. Two groups of Persian EFL learners varying in language proficiency were tested on their ability to produce the nine plain vowels of American English. Vowel production accuracy was assessed by means of acoustic measurements. Ladefoged and Maddison’s (1996) F1 F2 measurements for American English vowel space were used as reference values to be compared with the measurements obtained from the production of Persian EFL learners. The acoustic measurements revealed that learners were not able to control acoustic parameters of vowel quality, even for the more similar vowels in the two languages, in a native-like manner due to interference from their native vowel system. Spectral accuracy measures also did not progress toward more native-like values in the productions of the more proficient learners. Interestingly, the positions achieved for the more dissimilar vowels were neither close to their closest L1 counterparts nor close to their native categories. Interpreting this latter result within the Perceptual Assimilation Model proposed by Best (1994), it could be stated that learners established new phonetic categories for the vowel contrasts that were not used in their native phonological system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وحید صادقی |
faculty of humanity, department of language teaching imam khomeini international university qazvin, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)

فرناز سادات تقوی | farnaz sadat
faculty of humanity, department of language teaching rasht branch, payam noor university, rasht, iran fs.taghavi@yahoo.com


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_2899_f22965263a78ff0fe5651e94323b9a5d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات