این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۳، شماره ۱، صفحات ۱-۲۱

عنوان فارسی کارکرد خوانش فراگیرندگان ایرانیِ زبان انگلیسی در متون چاپی و دیجیتال
چکیده فارسی مقاله وابستگی به کامپیوتر و اینترنت منجر به تولد نوع جدیدی از سواد به نام سواد خواندن از روی صفحه نمایش شده است. اما، تحقیق در ارتباط با تاثیراین جایگزینی هنوز در مراحل ابتدایی است. به این منظور، پژوهش حاضر در صدد است تا دریابد نوع متن (چاپی در مقابل دیجیتال) چه تاثیری بر گرایش و درک متن در میان دانشجویان زن و مرد دارد. به این منظور، 30 دانشجوی ارشد زبان انگلیسی از طریق نمونه گیری گلوله برفی برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند تا درک متن آنها در دو نوع خواندن دیجیتالی و چاپی بررسی شود. بعلاوه اولویت آنها نسبت به هر متن با استفاده از یک چک لیست درجه بندی شد. . نتایج حاصل از تحلیل آماری واریانس بیانگر آن است که اکثر شرکت کنندگان ، متون چاپی را به متون دیجیتال ترجیح داده اند و بعلاوه برای خواندن هردو نوع متن شیوه مشابهی را بکارگرفته اند. درنتیجه نمرات درک متن متون چاپی بالاتر و شرکت کنندگان مرد نسبت به همتایان زن خود از نظر درک متن ازعملکرد بهتری برخوردار بوده اند. نتایج بدست آمده ضمن تایید تئوری فعالیت که براهمیت ابزار واسطه ای درعملکرد فراگیران تاکید دارد نشان می دهدکه علم چگونگی استفاده از ابزار ، نه تنها بررفتار خارجی، بلکه برعملکرد ذهنی فراگیران نیزتاثیر گذاراست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Reading Performance of Iranian EFL Learners in Paper and Digital texts
چکیده انگلیسی مقاله Dependence on computers and internet has given birth to digital literacy. However, research into its influences on the reading process is still in its infancy. To fill the gap, this study was designed to investigate the ways in which text presentation mode (paper vs. digital) affects reading comprehension, as well as reading attitudes. To this end, a sample of 30 male and female English major students doing their Master’s (MA) participated in this study. Their reading comprehension was investigated by reference to the mode of text presentation, and their attitude towards either text type was examined through a self-assessment checklist. Results of the statistical Analysis of Variance (ANOVA) revealed a stronger preference for the paper-based texts, and an undifferentiated application of the same traditional method to all reading tasks. In addition, higher reading comprehension scores were obtained for paper- based texts, with male participants outperforming their female counterparts. The findings, providing further support for the significance of the mediating tools in the activity theory, imply that the digitalization of texts influences not only the nature of external behavior, but also of the mental functioning of individuals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ژاله حساس خواه |
assistant professor of tefl, university of guilan,iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

بهزاد برکت |
associate professor of linguistics, university of guilan, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

ناهید فرهنگ آسا | farhang asa
ma of tefl, guilan university,iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_2020_cfa9b1f09826fa4e624468c2decea114.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات