این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۳، شماره ۱، صفحات ۷۲-۴۹

عنوان فارسی راهبردهای فراگفتمانی و الگوهای نقل قولی: عناصر هویت نویسنده در مقالات پژوهشی بین المللی و داخلی و زیرمجموعه رشته
چکیده فارسی مقاله این مقاله ابعاد بلاغی هویت نویسنده را در غالب راهبردهای فراگفتمانی راهنمایی/ تعاملی و الگوهای نقل قول پیوندی/غیر پیوندی در مقالات انگلیسی ایرانی و بین المللی بررسی کرده است. علاوه بر این، تغییر عناصر فراگفتمانی و نقل قولی در بخش "بحث" مقالات پژوهشی بین‌المللی در زیرمجموعه رشته‌های آزمون‌سازی، تدریس زبان انگلیسی و تحلیل گفتمان مورد مطالعه قرار گرفت. به همین منظور، نمونه ای متشکل از بخش "بحث" 60 مقاله معتبر داخلی و بین المللی جمع آوری شد. مقایسه این متن‌ها نشان داد که مقالات داخلی از راهبردهای فراگفتمانی راهنمایی استفاده می‌کنند، حال آنکه نویسندگان مقالات بین المللی تمایل بیشتری برای به کارگیری نشانه‌های فراگفتمانی تعاملی دارند. در زمینه رابطه میان هویت نویسنده و الگوهای نقل قولی، مشخص شد که نویسندگان ایرانی از الگوهای نقل قولی پیوندی و نویسندگان مقالات بین‌المللی از الگوهای نقل قولی غیرپیوندی استفاده می‌کنند. این تفاوت‌ها شاید به علت کم‌توجهی نویسندگان ایرانی به استانداردهای متداول نگارش علمی، کمبود آموزش یا ارتقا آگاهی متناسب در این زمینه، عدم پذیرش آشکارسازی هویت نویسنده در متن و نفوذ هنجارهای اجتماعی-فرهنگی داخلی است. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که تغییرات زیرمجموعه‌ای نیز در راستای عناصر فراگفتمانی تعاملی و الگوهای نقل قولی غیرپیوندی بوده است. این امر شاید به علت وجود اهداف ارتباطی معین، مخاطبان متن‌های علمی، محدوده پژوهش و دستاوردهای نهایی آن باشد. نتیجه این پژوهش با کاربردهایی برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی همراه است به نحوی که با ابعاد کلان ژانر و خرد گفتمانی برای نگارش بخش "بحث" مقالات آشنا شوند و دریابند که نمایش هویت نویسنده در متن امری ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Metadiscourse Strategies and Citation Patterns as Resources of Authorial Identity in Research Articles across International/Local Journals and Applied Linguistics Subdisciplines
چکیده انگلیسی مقاله The present study explored the rhetorical representation of authorial identity signaled by interactive/interactional metadiscourse strategies and integral/non-integral citation patterns in international and Iranian local research article discussion sections. The study also explored variation in metadiscourse and citation resources across three subdisciplines of Language Testing, English Language Teaching, and Discourse Analysis. To this end, a representative sample of 60 discussion sections of articles published in three prestigious international journals and three well-accredited Iranian local journals was collected. The comparisons revealed that Iranian local articles used a greater number of interactive metadiscourse strategies, whereas international articles tended to employ more interactional metadiscourse markers. In the interaction between authorial identity and citation perspectives, it was demonstrated that Iranian local articles employed more integral citation resources, while their international counterparts utilized more non-integral citation patterns. Furthermore, the findings showed subdisciplinary variation in the use of interactional metadiscourse strategies and non-integral citation patterns in international RAs. This can be attributed to their distinctive communicative purposes, target readership, scope of investigation, and final research products. The study concludes with some implications for post-graduate students to equip themselves with both macro-level generic and micro-level discoursal properties required for writing research article discussion sections, and, accordingly manifesting their authorial identity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدنبی کریمی | mohammad nabi
kharazmi university of tehran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فاطمه اسدنیا |
kharazmi university


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_2023_aac05d9aa5329c29e4b2b94b6da706eb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات